MADEN VE İNŞAAT FALİYETLERİ AÇISINDAN KIYI KENAR ÇİZGİSİNE YAKIN ALANLARDA ÇEVRESEL RİSK ETMENLERİNİN İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI VE UZAKTAN ALGILAMA İLE TESPİT EDİLMESİ: ANTALYA- MANAVGAT ÖRNEĞİ


Güllüdağ C. B.

INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Rize, Türkiye, 29 Eylül 2022 - 02 Ekim 2025, ss.441-453, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.441-453
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Akdeniz kıyısına yakın yerlerde maden, inşaat, turizm, tarım faaliyetleri bir arada

yürütülmektedir. Bu çalışmalar zaman zaman sahil bandında çevresel sorunlar da

oluşturabilmektedir. Kıyı kenar çizgisine yasal olarak izin verilenden daha fazla yaklaşılması

durumunda bu tehlikeler artabilir. Yıllar içinde farklı jeolojik olaylar sonucunda kıyı çizgisi

değişime uğramıştır. Aynı zamanda yeni açık işletme maden sahaları açılmış ve turistik tesisler

inşa edilmiştir. Mevcut kıyı kenar çizgisi haritası bu ihtiyacı karşılayamayacak kadar eski

kalmıştır. Bu nedenle güncel ve hassas olarak yeniden belirlenmesi önem arz etmektedir.

Çalışmada Antalya-Manavgat’ta turistik tesislere yakın ve kıyı çizgisinin yanlış olduğu

düşünülen bir alanda uygulama yapılmıştır. İnsansız hava aracı ile %95 doğruluk payına sahip

nokta bulutu haritaları oluşturulmuştur. Bu haritalar açılan muayene çukurları ile de jeolojik

açıdan desteklenmiştir. Ayrıca uzaktan algılama ile elde edilen haritalarla da buffer analizleri

yapılmıştır. Böylece kıyıya yakın çevresel risk oluşturabilecek ve yasal olarak bulunmaması

gereken tesisler de tespit edilmiştir. Çalışmanın tüm sahil şeridinde genişletilmiş şekilde ve

ziraat, turizm, harita gibi farklı disiplinlerle ortak olarak yapılması ileriye dönük korumaya

yönelik yeni eylem planları oluşturulmasını sağlayacaktır.

Mining, construction, tourism and agriculture activities are carried out together in places close

to the Mediterranean coast. These activities can also create environmental problems on the

coastline from time to time. These hazards may increase if the shoreline is approached any

closer than is legally permissible. Over the years, the shoreline has changed because of

different geological events. At the same time, new open pit mining sites were opened, and

touristic facilities were built. The current shoreline map is too obsolete to meet this need. For

this reason, it is important to determine shoreline up-to-date and sensitively. In the study, a

practice was made in an area close to touristic facilities in Antalya-Manavgat and where the

shoreline is thought to be wrong. Point cloud maps with 95% accuracy were created with an

unmanned aerial vehicle (UAV). These maps were also supported geologically by the boreholes. In addition, buffer analyzes were made with maps obtained by remote sensing. Thus,

facilities that may pose an environmental risk close to the coast and that should not be legally

present have also been identified. Expanding the study on the entire shoreline and jointly with

different disciplines such as agriculture, tourism and cartography will lead to the creation of

new action plans for future protection.