INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Rize, Türkiye, 29 Eylül 2022 - 02 Ekim 2025, ss.441-453, (Tam Metin Bildiri)
Akdeniz kıyısına yakın yerlerde maden, inşaat, turizm, tarım faaliyetleri bir arada
yürütülmektedir. Bu çalışmalar zaman zaman sahil bandında çevresel sorunlar da
oluşturabilmektedir. Kıyı kenar çizgisine yasal olarak izin verilenden daha fazla yaklaşılması
durumunda bu tehlikeler artabilir. Yıllar içinde farklı jeolojik olaylar sonucunda kıyı çizgisi
değişime uğramıştır. Aynı zamanda yeni açık işletme maden sahaları açılmış ve turistik tesisler
inşa edilmiştir. Mevcut kıyı kenar çizgisi haritası bu ihtiyacı karşılayamayacak kadar eski
kalmıştır. Bu nedenle güncel ve hassas olarak yeniden belirlenmesi önem arz etmektedir.
Çalışmada Antalya-Manavgat’ta turistik tesislere yakın ve kıyı çizgisinin yanlış olduğu
düşünülen bir alanda uygulama yapılmıştır. İnsansız hava aracı ile %95 doğruluk payına sahip
nokta bulutu haritaları oluşturulmuştur. Bu haritalar açılan muayene çukurları ile de jeolojik
açıdan desteklenmiştir. Ayrıca uzaktan algılama ile elde edilen haritalarla da buffer analizleri
yapılmıştır. Böylece kıyıya yakın çevresel risk oluşturabilecek ve yasal olarak bulunmaması
gereken tesisler de tespit edilmiştir. Çalışmanın tüm sahil şeridinde genişletilmiş şekilde ve
ziraat, turizm, harita gibi farklı disiplinlerle ortak olarak yapılması ileriye dönük korumaya
yönelik yeni eylem planları oluşturulmasını sağlayacaktır.
Mining, construction, tourism and agriculture activities are carried out together in places close
to the Mediterranean coast. These activities can also create environmental problems on the
coastline from time to time. These hazards may increase if the shoreline is approached any
closer than is legally permissible. Over the years, the shoreline has changed because of
different geological events. At the same time, new open pit mining sites were opened, and
touristic facilities were built. The current shoreline map is too obsolete to meet this need. For
this reason, it is important to determine shoreline up-to-date and sensitively. In the study, a
practice was made in an area close to touristic facilities in Antalya-Manavgat and where the
shoreline is thought to be wrong. Point cloud maps with 95% accuracy were created with an
unmanned aerial vehicle (UAV). These maps were also supported geologically by the boreholes. In addition, buffer analyzes were made with maps obtained by remote sensing. Thus,
facilities that may pose an environmental risk close to the coast and that should not be legally
present have also been identified. Expanding the study on the entire shoreline and jointly with
different disciplines such as agriculture, tourism and cartography will lead to the creation of
new action plans for future protection.