Sanat, insanın fizyolojik, psikolojik yapısının ve insana özgü olan varlık doğasının bir gereksinimi olarak temel ihtiyaçlardan biridir. Sanat insanın “ben buradayım” ifadesinin vücut bulmuş hali, öznenin hareketi, başlangıç durumudur. Buradan hareketle kendisini ifade etme aracı olarak özne, sanatın işlevini doğru anlamlandırabilmesi için sanat eğitimine ihtiyaç duyar. Sanatın rolü ve sanat eğitiminde gereklilik algısının sorgulandığı araştırmanın problemini, sanatın ve eğitiminin getirileri, bu getirilerin toplumların dönüşümündeki etkilerine cevap aramak oluşturmaktadır. Araştırmada farklı kavramlar özelinde çeşitli kaynaklardan taramalar yapılmış, sanatın rolü sorgulanmış, sanat eğitimi bu roller doğrultusunda gereklilik algısıyla değerlendirilmiştir. Araştırma nitel araştırma türlerinden literatür tarama yöntemi kullanılarak bilgiler toplanmıştır. Binlerce yıllık evrim süreci geçiren sanat, pek çok farklı başlık altında incelenmiş, disiplinler arası anlamda üzerinde konuşulmuş ve sınırlandırılmıştır. Sanatın gereklilik algısı, pek çok yazar, sanatçı, toplum üzerinden örneklerle incelenmiş, zengin bir kaynak seçkisi oluşturulmuştur. Bu değerlendirmeler ışığında, sanat eğitiminin pek çok disiplinde bir gereklilik olarak görüldüğü, ancak sanat eğitiminin başka disiplinlere hizmet amacı olmaksızın toplumsal dönüşüme sağlayacağı katkılar bakımından önemi vurgulanmıştır.
Abstract. Art is one of the basic needs as a requirement of the physiological abd psychological structure of the human being and the nature of human being. Art is the embodiment of the expression “I am here”, the subject’s movement is the initial state. From this point of view, the subject, as a means of expressing herself, needs art education in order to understand the function of art correctly. The problem of the research, in which the perception of necessity in art education is questioned, is to seek answers to the returns of art and education and the effects of these returns on the transformation of their societies. In the article, various sources have been scanned on different concepts, the role of art has been questioned and art education has been evaluated with the perception of necessity in the direction of these roles. Information was collected using the literature review method, one of the qualitative research types.Art, which has undergone thousands of years of evaluation, has been examined under many different titles, discussed and limited interdisciplinary. The perception of necessity of art has been examined with examples from many writers, artists and societies, and a rich selection of resources has been created. In the light of these evaluations, it has been emphasized that art education is seen as a necessity in many disciplines but art education is important in terms of its contributions to social transformation without the aim of serving other disciplines.