ÖĞRETMENLERİN OKULLARDAKİ GRUPLARIN TEMEL BELİRLEYİCİLERİ İLE BİÇİMSEL VEDOĞAL GRUP İLİŞKİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ


SABANCI A., Çimili Gök E. B.

9th International Congress on New Trends in Education, Antalya, Türkiye, 10 - 12 Mayıs 2018, ss.96

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.96
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin okullardaki biçimsel ve doğal grup ilişkileri hakkındaki görüşlerini ve grupların temel belirleyicilerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ve bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemine ve gönüllülük esasına göre seçilmiştir. Antalya İli merkez ilçelerinden Muratpaşa (merkez), Kepez (düşük sosyo-ekonomik düzeyde) ve Aksu (köy okulu statüsünde) ilçelerinde bulunan üç ortaokuldaki 12 öğretmenle bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış ve Nvivo 11'den yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlerin bir gruba dahil olurken en çok dikkate aldıkları değişken "aynı bakış açısına sahip olmak"tır. Gruplar bir araya geldiklerinde en çok okul ve öğrencilerden konuşmaktadırlar. Biçimsel grupların oluşmasında en çok "doğal gruplar" ikinci olarak da "liyakat" etkilidir. Okul yönetiminin gruplara yaklaşımı olumsuz olduğu kadar olumlu olarak da algılanmaktadır. "Sadakat" ve "birbirine destek olma" en çok önem verilen grup normlarıdır.