Denizcilik ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.1-16, 2024 (Hakemli Dergi)
Bayrak performansı, bölgesel mutabakat zabıtlarının imzalanmasından
sonra deniz yolu taşımacılığındaki önemini daha da artırmıştır. Dünyanın en
önemli limanları imzalanan bölgesel mutabakat zabıtları içerisinde yer
almaktadır. Bu limanlara giren gemiler Liman devleti tarafından
denetlenmektedir. Bu çalışma ile de Türk bayraklı gemilerin Paris MoU’nun beyaz
listesinde yer alma süreci ele alınmış, 2010-2022 yılları arasında Paris MoU
bölgesindeki liman devletlerinin oluşturmuş olduğu mutabakat zaptı rejiminin
denetimlerinde sergilemiş oldukları performansları incelenmiştir. Araştırmanın
verileri Paris MoU’nun veri tabanında erişime açık olan web sayfasından ve
THETIS olarak bilinen Paris MoU bilgi sisteminden alınmıştır. Türk bayraklı
ticaret gemilerinin bayrak performansının değerlendirilmesinde “Tutulma
Oranı” ve “Excess Faktör (EF)” göstergeleri kullanılmıştır. Paris MoU’nun
beyaz listesine 2008 yılında girme başarısı gösteren Türk bayraklı gemilerin
performansı 2010-2014 yılları arasında çok fazla değişiklik göstermezken, 2015
ve 2016 yıllarında önemli oranlarda düşmüştür. Bu düşme nedeniyle Türkiye,
Paris MoU’nun beyaz listesinden çıkarılma tehlikesi ile karşı karşıya kalmıştır.
Bu sıkıntılı dönemi kısa sürede atlatan Türkiye’nin performansı 2017 yılından
itibaren hızla yükselerek 2021 yılında Paris MoU’nun beyaz listesinde 8’ nci
sıraya kadar yükselmesini sağlamıştır