PARK ZİYARET MOTİVASYONLARI VE PARK KULLANIM TERCİHLERİ


SÖYLER S., ÇETİNKAYA G.

Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, Muğla, Türkiye, 10 - 13 Mayıs 2018, ss.93-94

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Muğla
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.93-94
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç : Halkın rekreasyonel kullanımı için merkezi veya yerel yönetimler tarafından düzenlenen alanlar olarak tanımlanan kent parkları, önemli rekreasyon kaynakları olarak birçok toplum için gelişmişliğin sembolüdür. Bu alanların en önemli özelliği yerel halkın ve bölge ziyaretçilerinin tamamının kullanımına ücretsiz olarak sunulmasıdır. İlgili literatürde bu alanların varlığının ekonomik, sosyal, halk sağlığı ve çevresel anlamda birçok faydasının olduğuna yönelik çok fazla araştırma vardır. Yapılan bu çalışmanın amacı da, önemli rekreasyon kaynağı olan kent parklarına yönelik kullanıcıların motivasyon faktörlerinin ve bu faktörleri etkileyen özelliklerin belirlenmesidir. Yöntem : Bu çalışma Antalya’nın en önemli kent parklarından biri olan Atatürk Kültür parkında gerçekleştirilmiş bir alan araştırmasıdır. Araştırma 2018 Mart ayında yürütülmüş olup, çalışmaya 364 gönüllü kişi katılmıştır (YaşOrt:34.80±13.80). Veri toplama aracı olarak Aşıkkutlu (2008) tarafından derlenerek oluşturulan 30 soruluk anket formu ile araştırmacılar tarafından hazırlanan park kullanımı ve demografik özelliklere yönelik soru formu kullanılmıştır. Bulgular : Katılımcıların, cinsiyet (Kadın %55.8, Erkek %44.2), medeni durum (Evli %48.9, Bekar %51.1) ve çocuk sahibi olma durumlarının (Hayır %57.7, Evet %42.3) dağılımları birbirlerine yakındır. Park kullanım özellikleri incelendiğinde, katılımcıların çoğunlukla ayda 1-2 defa (%49.5) alanı ziyaret ettikleri, çoğunlukla hafta sonunu (%44.5) ve öğleden sonra saatlerini (%61.3) tercih ettikleri, parkta 1-3 saat aralığında zaman geçirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğunluğu parka yürüyerek ulaşmakta (%48.1), ulaşım için 30 dakikadan az süre harcamakta (%78.3) genellikle de, aileleri (%46.4) ve arkadaşlarıyla (%41.2) park alanını ziyaret etmektedir. Yapılan faktör analizi sonucuna göre katılımcıların motivasyon faktörleri; Yapısal özellikler, Sosyalleşme, Eğlence, Kaçış, Ekonomik Özellikler ve Kişisel Katılım olarak isimlendirilen 6 boyuta toplanmıştır. Sonuç : Yapılan çalışmanın sonucuna göre katılımcıların, başta gelen park kullanım motivasyon boyutlarının “eğlenmek” (3.47) ve “kaçış” (3.27) olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, park kullanımı ve demografik özelliklerin katılımcıların park kullanım motivasyonlarına etki ettiği görülmektedir. Bu kapsamda, yapılacak olan planlama çalışmalarında elde edilen sonuçlara göre düzenlemeler yapılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler : park rekreasyonu - kent park - motivasyon

Introduction and Aim : Urban Parks, that have been defined as an area designed by government and local authorities for recreational usage of community, are symbol of development for most of societies, as a recreation source. The most important feature of this kind of areas is; being free for local residents and visitors. In the related literature has a lot of research with regard to benefits of this areas as economic, social, health and environmental. The aim of this study was to determine the motivational factors and the characteristics that affect these factors of urban park users. Method : This study was conducted in Atatürk Culture Park where is an important urban parks of Antalya. A on-site survey was administrated in four weekends at March 2018 and 364 respondents’ (AgeMeant:34.80±13.80) involvement was voluntary. A survey questionnaire was developed two sections. Section one gathered data determine the motivation factors of the park using 30-questions survey adapted by Aşıkkutlu (2008) and second section collected socio-demographic and park using characteristics. Findings : The distribution by genders (Female 55.8%, Male 44.2%), marriage status (Marriage 48.9%, Single 51.1%) and having children (Non-have 57.7%, Have 42.3%) was almost equally. The majority of respondents; visit the park 1-2 times per month (49.5%), prefer to visit during weekend (44.5%), prefer to visit in afternoon (61.3%) and, prefer to spent 1-3 hours per visit in the park. The study also found the majority of respondents; prefer to reach the park by foot (48.1%), spent to less than 30 minutes for traveling to park (78.3%) and visit the parks with their families (46.4%) and friends (41.2%). Results of factor analysis that motivational factors of respondents divided six dimensions as named structural characteristics, socializations, enjoyment, escape, economic features and individual participate. Conclusion : Our results shown that the most important reason of park visit motivation is “enjoyment” (3.47) and, the second is “escape” (3.27). And the study found that the park visit motivation affected by park usage characteristics and demographic features. In this context, it’s recommended planners that to use the study results for planning and managing the park areas. Keywords : Park Recreation - Urban Park - Motivation