AB’nin Turizm Politikası ve Türkiye’nin Uyumu


MEHTER AYKIN S.

Al Farabi I. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 11 - 14 Mayıs 2017, ss.343-344

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.343-344
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

https://docs.wixstatic.com/ugd/614b1f_bd7d5bd3d14142d58e95ee55322115a9.pdf Avrupa Birliği kimi ülkeler nezdinde halen daha ortak sorunlara çözüm üretmek üzere baGvurulacak bir referans noktası, kimi ülkeler nezdinde ise artık itibarını kaybetmiG bir örgütlenme modelidir. Türkiye açısından, Avrupa Birliği temel referans noktası olmanın yanı sıra, baGta turizm olmak üzere birçok alanda en büyük ticari ortak olma özelliğini de korumaktadır. Avrupa Birliği ile Türkiye arasında katılım müzakereleri 2005 yılında baGlatılmıG olup, o tarihten bu yana AB norm ve kurallarına uyum sağlanması bağlamında ülkemizde önemli adımlar atılmıGtır. Türkiye‘nin uyum sağlamakla yükümlü olduğu turizm politikasının çerçevesi Lizbon AntlaGması‘nın 195. maddesiyle tanımlanmıGtır. AntlaGma hükümleri uyarınca, Avrupa Birliği turizm iGletmelerinin geliGimi için elveriGli bir ortam yaratmak ve rekabet gücü kazanmalarına yardımcı olmak üzere destekleyici, eGgüdüm sağlayıcı, tamamlayıcı eylemlerde bulunmakla yükümlüdür. 2010 yılında tanımlanan strateji doğrultusunda Avrupa Birliği sürdürülebilir ve sosyal açıdan sorumlu bir turizm anlayıGına hizmet eden bir dizi inisiyatifi desteklemektedir. Kısa adı EDEN olan Avrupa Seçkin Destinasyonlar Ağı ve EuroVelo tarafından hayata geçirilen bisiklet rotaları bu inisiyatiflere verilebilecek baGlıca örnekler arasında yer almaktadır. Türkiye, her iki inisiyatife de aktif olarak katılmaktadır. Türkiye, 2023 yılına kadar referans alınacak kavramsal çerçeve ile hedefleri içeren turizm stratejisini tanımlamıGtır. Türkiye‘nin turizm vizyonu; 2023 yılına kadar uluslararası pazarlarda turist sayısı ve turizm geliri bakımından Türkiye‘nin ilk beG ülke arasında önemli bir varıG noktası ve uluslararası bir marka haline dönüGtürülmesini, ve ayrıca sürdürülebilir turizm yaklaGımının benimsenerek istihdamın artırılmasında ve bölgesel geliGmede turizmin öncü bir sektör konumuna ulaGtırılmasını öngörmektedir. Bu açıdan bakıldığında Türkiye turizm vizyonu AB turizm politikası ve stratejisi ile büyük ölçüde uyumlu olduğu söylenebilir. Bununla birlikte, turizmde standardizasyonun sağlanması ve hizmet ticaretinin dijital ortama aktarılması gibi halen daha geliGmeye açık konular mevcuttur.

https://docs.wixstatic.com/ugd/614b1f_bd7d5bd3d14142d58e95ee55322115a9.pdf For some countries the European Union proves to be the main reference point in proposing solutions for common problems, while for some others it is an outmoded organisation already lost credibility. In view of Turkey, apart from being an anchor, the European Union forms the main trading partner especially in tourism business. Being started accession talks between Turkey and the European Union in 2005, Turkey has taken prominent steps in alignment with the EU norms and rules since then. The framework of European tourism policy, with which Turkey is supposed to allign, is defined by article 195 of Lisbon Treaty. In line with the provisions of the Treaty, the European Union is mandated to support, coordinate and take complementary actions so as to create a favourable environment for the development of tourism enterprises and help them gain competitive power. In line with the strategy defined in 2010, the European Union has been supporting a vast variety of initiatives serving the sustainable and socially responsible tourism approach. European Destinations of Excellence – EDEN for short – and cycling routes developed by EuroVelo are prominent examples of such initiatives taken, and Turkey has been actively involved in both initiatives so far. Covering a conceptual framework and concrete targets, Turkey designated its tourism strategy addressing 2023. Tourism vision of Turkey aspires for turning Turkey into an international brand and one of the top five countries in terms of international tourist arrivals and tourism revenue by 2023, and help the industry gain a leading position in job creation and regional development by adopting sutainable tourism approach. In this respect, it could be argued that tourism vision of Turkey is highly compatible with the tourism policy and strategy of the EU. Nevertheless, there is still room for improvements especially in standardisation of tourism services and digitalisation of service trade.