Annelere Eve Dayalı Gündüz Tuvalet Kontrolü Öğretme Becerilerinin Kazandırılması


SÖNMEZ N., Varol N.

Eğitim Bilimleri ve Uygulama, cilt.8, sa.16, ss.159-178, 2009 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 16
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Eğitim Bilimleri ve Uygulama
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier
  • Sayfa Sayıları: ss.159-178
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada, zihinsel engelli çocuk annelerine tuvalet kontrolü eğitimine yönelik öğretme becerileri kazandırmada, “Eve Dayalı Gündüz Tuvalet Kontrolü Aile Eğitimi Programı”nın etkisi değerlendirilmiştir. Araştırmada, tek denekli deneysel desenlerden “AB Deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın deneklerini, zihinsel engelli çocuğa sahip üç anne oluşturmuştur. Araştırma verileri; aile görüşme formu, kuruluk süresi kaydı tutma becerisi ölçü aracı, gündüz tuvalet kontrolünü kazandırma becerisi ölçü aracı ve uygulama güvenirliği formları ile toplanmıştır. Araştırmanın tüm evreleri deneklerin evlerinde yürütülmüştür. “Eve Dayalı Gündüz Tuvalet Kontrolü Aile Eğitimi Programı”nın, annelerin, kuruluk kaydı tutma ve tuvalet kontrolü kazandırma becerilerinin alt amaçlarını gerçekleştirmesine yol açtığı ve uygulama açısından güvenilir bir program olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, araştırma verileri, grafiksel olarak gösterilmiş ve grafikler nitel olarak yorumlanmıştır.

General purpose of this study  is to assess the effects of The Home Based Parent Education Program About Daytime Toilet Training in acquiring teaching skills of daytime toilet control to mothers who have a mentally retarded child. The design used in this study is “AB design” which is one of the single subject experimental designs. The subjects of this study are three of mothers of mentally handicapped children. To collect the data, family interview form, the recording forms of mother’s target behaviours, the forms of  intervention reliability were used. All phases of the study were implemented at subjects’ home. At the end of the implementation of The Home Based Parent Education Program About Daytime Toilet Training,  mothers involved in the study realized all the sub-objectives of the target skills of  recording child’s urinates and  applying the day time toilet training to their child. Data of the study were given in graphs and the graphs were qualitatively interpreted.