TARANTINO SİNEMASINDA METİNLERARASILIK: DJANGO UNCHAINED VE THE HATEFUL EIGHT FİLMLERİ


KARATAŞ E. O., Aksel F.

2.Uluslararası Medya Çalışmaları Kongresi / Yeni Medya ve Görsel Kültür, Antalya, Türkiye, 21 - 23 Nisan 2016, cilt.1, sa.1, ss.782-800

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.782-800
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Toplumsal anlamı ile postmodernizm, modernizm kavramı ile içiçe olup belirli bir döneme gönderme yapmaktadır ve modernizmden bir kopuşu ve dönüşümü işaret eder. Sanatsal bağlamda ise Postmodernizm, 20. yüzyılın son çeyreğinde ortaya çıkmış gibi görünen ve günümüzde belirli bir süreçte -zaman diliminde- üretilen kültür ve sanat ürünlerini ifade etmek için kullanılan bir terimdir ve etki alanının neler olduğuna dair onlarca tartışma yürütülmektedir. Üzerinde ortaya atılmış onlarca hipotez ve farklı fikir bulunduğundan dolayı postmodernizmin genel bir tanımına ulaşılamamakta olup tüm bu belirsizlik ve netleşmemiş tanımlar arasında olsa da terim günümüz toplum dinamiklerini ve kültür sanat dünyasındaki gelişmeleri ifade etmek üzere yaygın olarak kullanılmaktadır.

Postmodern olarak ifade edilen kültürel ve estetik ifadeler kendisini hemen tüm sanat ürünlerinde olduğu gibi sinemada da ortaya koymuştur. Doğası gereği yüksek ve popüler kültür arasındaki ayrımları ortadan kaldırmaya eğilimli olan postmodernizm bunu yaparken birçok farklı yönteme başvurmaktadır. Bu yöntemlerden birisi de metinlerarasılıktır. Temel anlamda bir metnin kendisinden önce gelen bir metni kopyalaması, ana fikrine ortak olması, o metni tekrar etmesi olarak ifade edebileceğimiz metinlerarasılık filmlerde; kendinden önce gelen filmlerin önemli sahnelerini ya da diyaloglarını yeniden üretmek için pastiş ve parodilere başvurmaktadır. Bu çalışmada postmodern birer gösterge olan pastiş ve parodilerin metinlerarasılık bağlamında kullanımıyönetmen Quentin Tarantino’nun son dönemde yapmış olduğu Western türü örnekleri olan Django Unchained (Zincirsiz, Quentin Tarantino, 2012) ve The Hateful Eight  (Quentin Tarantino, 2015) filmleri temelinde incelenerek postmodernizmin sinemadaki etkileri analiz edilecektir.

Anahtar Kelimeler: Sinema, Metinlerarasılık, Modernizm, Postmodernizm, Tarantino

Abstract

In its social meanings, postmodernism, which interrelates with modernism and refers to a specific period, points at a detachment from modernism, and a transformation. In the artistic context, postmodernism is a term used to describe the cultural and artistic products which seem to emerge in the last quarter of the 20th century, and which are produced in – a timeframe – a specific period today. There are tens of debates over its sphere of influence. While there is not a general definition of postmodernism as there are tens of different hypotheses and opinions on it, it is commonly applied in order to express the advances of the world of culture and arts and the dynamics of today’s societies even though it is among many unclear definitions.

Cultural and aesthetical expressions stated as postmodern presents itself also in cinema just like it does so in nearly all of the artistic products. By its very nature, postmodernism, which has a tendency to remove all the distinctions between the high and popular culture, applies to many different methods while doing this. One of these methods is intertextuality. Basically, intertextuality of a text, which can be defined as copying the text coming before itself, sharing the main theme of the latter text, and replicating this latter text, means in the cinema that one film makes use of the pastiches and parodies in order to re-produce the important scenes or dialogues of the former films. In this study, the use of pastiches and parodies in the context of intertextuality will be analysed in the films Django Unchained (2012) and The Hateful Hates (2015) as an example of Western films which Quentin Tarantino produced in the last period, and the impacts of postmodernism on cinema will be examined.

 

Keywords: Cinema, Intertextuality, Modernism, Postmodernism, Tarantino