Milletlerarası Hukuk ve Milletlerarası Özel Hukuk Bülteni, cilt.33, sa.1, ss.125-168, 2013 (Hakemli Dergi)
Siyasî hakkın tanımı konusunda gerek milletlerarası hukukta, gerek iç hukukumuzda görüş birliği olmamakla beraber, kişilerin devlet yönetimi veya kuruluşuna doğrudan ya da dolaylı yollarla katılmasını sağlayan hakların siyasî hak olarak kabul edileceği hususunda tartışma bulunmamaktadır. Benzer şekilde, siyasî hakkın kapsamına hangi hakların girdiği hususu üzerinde de görüş birliği yoktur. Ancak, seçme ve seçilme hakkı ile kamu hizmetlerinde çalışma hakkının siyasî haklar olduğu üzerinde uzlaşma olduğu görülmektedir. Devletlerin yabancılara siyasî hak tanımaları konusunda bağlayıcı milletlerarası bir hukuk kuralı bulunmadığı gibi, siyasî hakların yabancılara tanınmaması da milletlerarası hukuka aykırılık teşkil etmez. Dolayısıyla, bazı ülkeler yabancılara hiçbir siyasî hak tanımazken, bazıları da belirli ölçülerde yabancılara bu hakları tanımaktadır. Bu kapsamda olmak üzere, bazı ülkelerin yabancılara yerel seçimlerde seçme hakkı; bazı ülkelerin hem seçme, hem seçilme hakkı; diğer bazı ülkelerin ise, hem genel, hem yerel seçimlerde seçme ve/veya seçilme hakkı tanıdığı görülmektedir. Yabancıya yerel seçimlerde oy kullanma hakkı tanıyan ülkelerin büyük çoğunluğu ise bu hakkın kullanılmasını belli koşulların gerçekleşmesine bağlamaktadır. Türk pozitif hukukunda yabancılara siyasî haklar tanınmamış olmakla birlikte, özellikle yabancı nüfusun yoğun olarak yaşadığı bölgelerde taşıdığı önem nedeniyle, yabancılara yerel seçimlerde oy kullanma hakkı verilmesi olması gereken hukuk açısından tartışmaya açılabilir.
There is no consensus regarding the definition of political rights both with respect to domestic and international law; there are no arguments the definition of political rights, which are those rights which grant individuals the power to participate directly or indirectly in the establishment or administration of the government. Similarly, there is no consensus regarding the scope of political right as well. However, there is unanimity regarding political rights which consist of suffrage and work in the public sector services. Even though there are no binding international rules dealing with the political rights of the foreigners, it is not a violation under international law that the States have to recognize the political rights of foreigners. As a result, some countries have no provision under statute for political rights of foreigners and some countries recognize these rights of foreigners with respect to certain conditions. For the same reason, some countries recognize the right of foreigners to vote in local elections; some countries do accept the right for aliens to vote or be elected; other countries accept both the general and local elections with respect to foreigners and the right of aliens to elect and be elected as well. In many countries the right to vote in local elections needs to be with respect to certain enforceable conditions. Under current regulations in Turkish law, although there are no political rights for foreigners, especially in areas where the foreign population is more dense, because of its importance, there needs to be analysis which is critical to study regarding the fact if foreigners should be allowed to vote under the ideal provision under the Rule of Law.