Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.18, sa.48, ss.99-124, 2021 (Hakemli Dergi)
Sosyal medyanın günlük hayatta aktif bir araç haline gelmesiyle diğer
bireylerin yaşantılarını takip etmeye yönelik ilgi artmış diğer yandan bu bilgiye
ulaşmak yine sosyal medya araçları sayesinde kolaylaşmıştır. Kişiler kendilerini
sürekli bir bilgi bombardımanının ortasında bulmakta ancak kısıtlı zaman ve
imkânlarından dolayı her bir deneyime yetişememektedirler. Bu yetişememe ve iyi
deneyimlerden mahrum kalma hissi kişide bir kaçırma korkusu ya da bir diğer deyişle
FOMO meydana getirmektedir. FOMO internet, özellikle sosyal medya kullanımıyla
eşleştirilen bir fenomen olsa da çevrimdışı ortamlarda da tecrübe edilebilecek bir
duygudur. Nispeten yeni bir literatüre sahip olan FOMO’nun incelenmesi gelecek
çalışmalara ışık tutacaktır. Mevcut araştırma, FOMO’nun doğuşundan itibaren
gelişimini, çeşitli disiplinler tarafından nasıl ele alındığını inceleme amacındadır.
FOMO’nun problemli akıllı telefon kullanımıyla olan bağlantısı incelenmiş, ardından
FOMO’ya psikolojik ve fizyolojik yönden yaklaşılmıştır. Tüketici davranışlarını
açıklama da kullanılabilecek bir araç olan FOMO’nun Türkiye’deki çalışmalara nasıl
konu olduğu ele alınmış, Covid-19 ve FOMO ilişkisi incelenmiş ve gelecek çalışmalara
yönelik önerilere yer verilmiştir. Araştırma, FOMO literatüründe yaşanan gelişmelerin
derlenmesi yönünden literatüre katkı sunmaktadır.
With social media becoming an active tool in daily life, the interest in following
the lives of others has increased. Besides, social media tools have made this access
more reachable. Because of the excessive use of social media, people find themselves
in the middle of a constant information bombardment, but they cannot keep up with
every experience due to limited time and other restrictions. This feeling of not being
able to catch up and being deprived of good experiences creates a fear of missing
out, or in other words, FOMO. Although FOMO is a phenomenon explicitly paired with
social media and internet use, people can experience FOMO in the offline world as
well. FOMO has relatively new literature, and upcoming studies will shed light on the
development of the concept. The current research aims to examine the expansion of
FOMO from its birth, and we look into how various disciplines have inspected the
phenomenon. This paper explains the connection between FOMO and problematic
smartphone use, and then we approach FOMO from a psychological and
physiological point of view. Besides, the present paper also discusses how FOMO is
the subject of studies in Turkey. The relationship between Covid-19 and FOMO is
examined, and suggestions for future studies are included. The research contributes
to the literature in terms of offering a broad framework for FOMO literature.