Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.1, sa.14, ss.783-797, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma sanatın değişen paradigmaları doğrultusunda insan, toplum ve nesne arasında
kurulan bütünleşik yapının sorgulama biçimlerinin değişip dönüştüğü bir eyleme
odaklanmıştır. Sanat sistemi içinde sanat ontolojisinin alanı olan sanat ne tür bir şeydir?
Sorusuna nesnenin ontolojik bağlamda değişen ya da bulunması gereken çevreden koparılıp
başka bir çevreye alınmasının nedenleri ve sonuçlarının tartışıldığı bir alanı oluşturmuştur.
Sanatın değişen yönelimleri doğrultusunda insan, toplum ve nesne arasında kurulan ilişkiyi
serimlerken, sanat sistemi içinde nesnenin olumsal sürecinin göstergeye dönüşmesinin
sonuçlarını verir. Nesnenin tek başına bir varlık olmaktan çıkarak bir göstergeye dönüşmesi
postmodern bakış açısı ile Jacques Derrida’nın yapıbozum ifadesinde karşılık bulur. Çağdaş
Sanat’ın önemli bir hareket noktası olan Marcel Duchamp’ın hazır nesne kavramı da nesnenin
farklı bir bağlamda sunulabileceğinin altını çizer. Günümüz sanatında da görsel kültür
imgelerinin ya da nesnelerinin ne anlama geldiği sorusundaki bağlamı Gürcü sanatçı Iliko
Zautashvili (Tiflis, 1952)’nin çalışmalarından örnekler ile açıklamak Doğu’dan bir bakışın
işlediği kavramları sorgulayış biçimi ile ön plana çıkmaktadır. Çağdaş Sanat’ta nesnenin
sosyo-kültürel yapı ile bağı yeni görme deneyimlerini açarak problemin açığa çıkmasına
neden olur. Sanatçının pratiklerinde oluş süreci içinde olan şeyi kavrarken, mevcut
zorunluluğu doğuran biçimin yapıt ve arka plan diyalektiğinde süreç ve sonuçları görülebilir.
Bu durumun yarattığı insan, toplum ve nesne arasındaki neredeyse kimyasal bağın
oluşturduğu temsiliyet durumları ile bunların yarattığı kavramları tartışmaya açabilmek asıl
hedefi oluşturmuştur. Bireysel olanın bilinç düzeyinden çıkarak toplumsal gerçekliğin bilinç
düzeyine yerleşen nesneler, birer gösterge olarak sosyal içeriği ile nesnelleşmiştir. Iliko
Zautashvili’nin sanata ve nesneye bakış açısı ile toplumsal eleştiriyi bir araya getirdiği
disiplinler arası yaklaşımının yapıtlarında hangi bağlamlar ile ilişkilendirdiği ve günümüz
sanatının da bileşenlerinin anlaşılmasında katkı sunacağı düşünülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Çağdaş sanat, Iliko Zautashvili, insan, nesne/imge, toplum.