Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.1, sa.14, ss.783-797, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma sanatın değişen paradigmaları doğrultusunda insan, toplum ve nesne arasında 
kurulan bütünleşik yapının sorgulama biçimlerinin değişip dönüştüğü bir eyleme 
odaklanmıştır. Sanat sistemi içinde sanat ontolojisinin alanı olan sanat ne tür bir şeydir? 
Sorusuna nesnenin ontolojik bağlamda değişen ya da bulunması gereken çevreden koparılıp 
başka bir çevreye alınmasının nedenleri ve sonuçlarının tartışıldığı bir alanı oluşturmuştur. 
Sanatın değişen yönelimleri doğrultusunda insan, toplum ve nesne arasında kurulan ilişkiyi 
serimlerken, sanat sistemi içinde nesnenin olumsal sürecinin göstergeye dönüşmesinin 
sonuçlarını verir. Nesnenin tek başına bir varlık olmaktan çıkarak bir göstergeye dönüşmesi 
postmodern bakış açısı ile Jacques Derrida’nın yapıbozum ifadesinde karşılık bulur. Çağdaş 
Sanat’ın önemli bir hareket noktası olan Marcel Duchamp’ın hazır nesne kavramı da nesnenin 
farklı bir bağlamda sunulabileceğinin altını çizer. Günümüz sanatında da görsel kültür 
imgelerinin ya da nesnelerinin ne anlama geldiği sorusundaki bağlamı Gürcü sanatçı Iliko 
Zautashvili (Tiflis, 1952)’nin çalışmalarından örnekler ile açıklamak Doğu’dan bir bakışın 
işlediği kavramları sorgulayış biçimi ile ön plana çıkmaktadır. Çağdaş Sanat’ta nesnenin 
sosyo-kültürel yapı ile bağı yeni görme deneyimlerini açarak problemin açığa çıkmasına 
neden olur. Sanatçının pratiklerinde oluş süreci içinde olan şeyi kavrarken, mevcut 
zorunluluğu doğuran biçimin yapıt ve arka plan diyalektiğinde süreç ve sonuçları görülebilir. 
Bu durumun yarattığı insan, toplum ve nesne arasındaki neredeyse kimyasal bağın 
oluşturduğu temsiliyet durumları ile bunların yarattığı kavramları tartışmaya açabilmek asıl 
hedefi oluşturmuştur. Bireysel olanın bilinç düzeyinden çıkarak toplumsal gerçekliğin bilinç 
düzeyine yerleşen nesneler, birer gösterge olarak sosyal içeriği ile nesnelleşmiştir. Iliko 
Zautashvili’nin sanata ve nesneye bakış açısı ile toplumsal eleştiriyi bir araya getirdiği 
disiplinler arası yaklaşımının yapıtlarında hangi bağlamlar ile ilişkilendirdiği ve günümüz 
sanatının da bileşenlerinin anlaşılmasında katkı sunacağı düşünülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Çağdaş sanat, Iliko Zautashvili, insan, nesne/imge, toplum.