Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.24, sa.3, ss.1651-1680, 2023 (Hakemli Dergi)
Covid-19 pandemisinin insanların iyi oluşu üzerinde olumsuz etkileri olmuştur. Özşefkatin temel bileşenlerini içeren kabul ve kararlılık terapisi (ACT) temelli müdahaleler
geliştirmenin bu süreçte kişilere fayda sağlayabileceği düşünülmektedir. Araştırmanın
amacı, pandemi sürecinde KKT temelli çevrim içi psikoeğitim programının üniversite
öğrencilerinin öz şefkat düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma 2x3’lük
öntest-sontest-izleme ölçümlü deney-kontrol gruplu deneysel model ile yürütülmüştür.
Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Öz Şefkat Ölçeği (ÖŞÖ) ile toplanmıştır. 2020–2021 eğitimöğretim yılında öğrenimlerine uzaktan eğitim yoluyla devam eden ve programa katılmaya
gönüllü olan lisans öğrencileri örneklemi oluşturmuştur. Deney ve kontrol grubu
katılımcıları KKT temelli psikoeğitim programına seçkisiz olarak atanmıştır. Deney grubu
katılımcılarına Zoom uygulaması üzerinden sekiz oturumluk çevrim içi KKT temelli
psikoeğitim programı uygulanırken, kontrol grubundaki katılımcılara herhangi bir
müdahalede bulunulmamıştır. Bulgular, deney grubu katılımcılarının öz şefkat
düzeylerinin arttığını ve bu etkinin bir ay sonrasında yapılan izleme testinde de kalıcılığını
sürdürdüğünü göstermiştir. Kontrol grubu katılımcılarının öz şefkat düzeylerinde ise
anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Bulgular KKT temelli çevrim içi psikoeğitim programının
pandemi döneminde eğitimlerine çevrim içi olarak devam eden üniversite öğrencilerinin öz
şefkat düzeylerini arttırmada etkili olduğunu göstermiştir.
The COVID-19 pandemic has negatively affected people's wellness. It is proposed that
developing acceptance and commitment therapy (ACT) based interventions that
contain the essential components of self-compassion can benefit people in this process.
The aim of this study is to examine the effect of ACT-based online psychoeducation
programme on university students' self-compassion levels during the pandemic
process. The research was conducted with a 2x3 experimental design. Personal
Information Form and the Self-Compassion Scale (SCS) were used for data collection.
Undergraduate students who continued their education through distance education in
the 2020-2021 academic year and volunteered to participate in the announced
programme constituted the sample. Participants were randomly assigned to the
groups. The participants in the experimental group received an eight-session online
ACT-based psychoeducation programme via Zoom application, while the participants
in the control group did not receive any intervention. The findings showed that the
self-compassion levels of the experimental group participants increased and this effect
was maintained in the follow-up test conducted one month later. No significant
difference was found in the self-compassion levels of the control group participants.
The findings showed that the ACT-based online psychoeducation programme was
effective in increasing the self-compassion levels of university students who continued
their education online during the pandemic period.