KKT Temelli Psikoeğitim Programının Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Öz Şefkat Düzeyleri Üzerindeki Etkisi


Yetiz G., Çetinkaya Yildiz E.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.24, sa.3, ss.1651-1680, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Covid-19 pandemisinin insanların iyi oluşu üzerinde olumsuz etkileri olmuştur. Özşefkatin temel bileşenlerini içeren kabul ve kararlılık terapisi (ACT) temelli müdahaleler geliştirmenin bu süreçte kişilere fayda sağlayabileceği düşünülmektedir. Araştırmanın amacı, pandemi sürecinde KKT temelli çevrim içi psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin öz şefkat düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma 2x3’lük öntest-sontest-izleme ölçümlü deney-kontrol gruplu deneysel model ile yürütülmüştür. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Öz Şefkat Ölçeği (ÖŞÖ) ile toplanmıştır. 2020–2021 eğitimöğretim yılında öğrenimlerine uzaktan eğitim yoluyla devam eden ve programa katılmaya gönüllü olan lisans öğrencileri örneklemi oluşturmuştur. Deney ve kontrol grubu katılımcıları KKT temelli psikoeğitim programına seçkisiz olarak atanmıştır. Deney grubu katılımcılarına Zoom uygulaması üzerinden sekiz oturumluk çevrim içi KKT temelli psikoeğitim programı uygulanırken, kontrol grubundaki katılımcılara herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Bulgular, deney grubu katılımcılarının öz şefkat düzeylerinin arttığını ve bu etkinin bir ay sonrasında yapılan izleme testinde de kalıcılığını sürdürdüğünü göstermiştir. Kontrol grubu katılımcılarının öz şefkat düzeylerinde ise anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Bulgular KKT temelli çevrim içi psikoeğitim programının pandemi döneminde eğitimlerine çevrim içi olarak devam eden üniversite öğrencilerinin öz şefkat düzeylerini arttırmada etkili olduğunu göstermiştir.

The COVID-19 pandemic has negatively affected people's wellness. It is proposed that developing acceptance and commitment therapy (ACT) based interventions that contain the essential components of self-compassion can benefit people in this process. The aim of this study is to examine the effect of ACT-based online psychoeducation programme on university students' self-compassion levels during the pandemic process. The research was conducted with a 2x3 experimental design. Personal Information Form and the Self-Compassion Scale (SCS) were used for data collection. Undergraduate students who continued their education through distance education in the 2020-2021 academic year and volunteered to participate in the announced programme constituted the sample. Participants were randomly assigned to the groups. The participants in the experimental group received an eight-session online ACT-based psychoeducation programme via Zoom application, while the participants in the control group did not receive any intervention. The findings showed that the self-compassion levels of the experimental group participants increased and this effect was maintained in the follow-up test conducted one month later. No significant difference was found in the self-compassion levels of the control group participants. The findings showed that the ACT-based online psychoeducation programme was effective in increasing the self-compassion levels of university students who continued their education online during the pandemic period.