AMME IDARESI DERGISI, cilt.46, sa.1, ss.99-126, 2013 (SSCI)
Turkiye’de Kamu ve Eğtim Alanıda Sendikalasma ve Oğetmen ile Okul Yoneticilerinin Sendikalardan Beklentileri
Ozet: Bu calısmanın amacı, kamu ve eğitim sendikalarının sendikalasma durumlarını
incelemek, ilk ve ortaoğretim kurumlarındaki oğretmen ve yoneticilerin sendikalarından
beklentilerini ortaya koymaktır. icel arastırma tekniklerinin kullanıldığı bu arastırmanın
orneklemini 2009-2010 oğretim yılında Antalya ili merkez ilcelerinde bulunan 27 ilk
ve 20 ortaoğretim kurumunda gorevli toplam 661 yonetici ve oğretmen olusturmustur.
Arastırmada 5’ li Likert tipinde hazılanan bir olcek kullanımıtı. Verilerin elde edilmesinde
ayrıa arsiv taramasıve dokuman incelemesi yapımıtıVerilerin analizinde
aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, varyans analizi, sheffe, LSD ve Chi square
testi kullanımıtı. Arastımaya gore,2002’den bu yana kamu ve eğtim alanıda sendikalasma
oranıartmıtı. Dtidara yakılı sendikalarda uye artıııolumlu etkilemektedir.
Ayrıa yukselme beklentileri yuksek olan uyeler iktidara yakı sendikalarıtercih
etmektedir. Oğetmen ve yoneticiler, sendikalardan uye haklarıısavunma, demokratik
sendika yonetimi, sendikal birlik ve uyeleri gelistirme konusunda yuksek; siyasilesme
konusunda ise dusuk beklentiye sahiptir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim sendikaları, kamu sendikaları, beklenti, sendikalasma.
Unionization in the Public and Education Sector in Turkey, and Expectations
of School Administrators and Teachers from Unions.
Abstract: This study aims to analyze the current state of unions of education, and to
identify the expectations of teachers and school administrators in primary and secondary
schools from their unions. The study was designed in quantitative methods. The
sample of the study consisted of 661 teachers and managers working in 27 primary and
20 secondary schools in Antalya province in the 2009-2010 academic year. The quantitative
data were gathered by five-point Likert Scale, archive screening and document
analysis. The analysis of data was conducted by calculating standard deviation, t-test,
variance analysis, Sheffe test, LSD tests and Chi square. The results indicated that the
rates of unionization increased both in public and private sectors. It was found that
closeness to the political power had a positive effect on the number of members in the
unions. Moreover, teachers and school managers with promotion expectation tend to
prefer unions close to the political power. Teachers and school managers have low expectations
for politicization. On the other hand, they have higher expectations from the
unions about the protection of their rights, democratic management style, unity, and the
development of their members.
Key Words: Unions of education, public unions, expectations, unionization.