Türkiye Klinikleri Çocuk Kardiyolojisi - Özel Konular, ÖZLEM BOSTAN, Editör, Turkiye Klinikleri, Ankara, ss.33-41, 2024
ÖZET Doğumsal kalp hastalığı (DKH) olan çocuklar nörogelişim (NG) basamaklarında gecikme, zihinsel engellilik ve okul yaşamında düşük akademik performans riski altındadır. DKH'lı olan çocuklarda
intrauterin yaşamdan erişkinliğe kadar pek çok faktör nörogelişimsel alanları olumsuz etkileyebilmektedir. Kalp hastalığı ile doğan ve genetik hastalıkları veya ekstra kalp anomalileri olan çocuklar, NG sorunlar açısından en yüksek riske sahiptir. Ayrıca DKH'nin türü ve şiddeti, NG sorunlarının sıklığını ve
şiddetini etkileyebilir. DKH olan çocuklarda bebeklik döneminde motor gelişimde yetersizlik ve dil gelişiminde gecikme görülebilir. Okul hayatı boyunca bilişsel işlevler, sosyal iletişim, duygusal ve davranışsal sorunlar ile dikkat eksikliği, otizm, depresyon ve anksiyete gibi diğer psikolojik hastalıklarla
sıklıkla karşılaşılmaktadır. Bu sorunlar özel eğitim ihtiyacının artmasına, yetişkinliğe geçişin gecikmesine, yaşam kalitesinin ve kariyer potansiyelinin azalmasına yol açabilmektedir. DKH'li çocuklarda erken
çocukluk döneminde NG alanları değerlendirilmelidir, riskli bireylerde tarama programları ve periyodik
izlemler de gerekmektedir. Akademik, davranışsal, psikososyal ve uyumsal becerilerin artırılmasını sağlayacak uygun müdahalelere ihtiyaç vardır.