Doğuştan Kalp Hastalığı Olan Çocuklarda Nörogelişimsel Özellikler, Entelektüel Yetersizlik ve Akademik Performans


Creative Commons License

Ekici F., Uzunoğlu M.

Türkiye Klinikleri Çocuk Kardiyolojisi - Özel Konular, ÖZLEM BOSTAN, Editör, Türkiye Klinikleri Yayınevi, Ankara, ss.33-41, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Türkiye Klinikleri Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.33-41
  • Editörler: ÖZLEM BOSTAN, Editör
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET Doğumsal kalp hastalığı (DKH) olan çocuklar nörogelişim (NG) basamaklarında gecikme, zihinsel engellilik ve okul yaşamında düşük akademik performans riski altındadır. DKH'lı olan çocuklarda intrauterin yaşamdan erişkinliğe kadar pek çok faktör nörogelişimsel alanları olumsuz etkileyebilmektedir. Kalp hastalığı ile doğan ve genetik hastalıkları veya ekstra kalp anomalileri olan çocuklar, NG sorunlar açısından en yüksek riske sahiptir. Ayrıca DKH'nin türü ve şiddeti, NG sorunlarının sıklığını ve şiddetini etkileyebilir. DKH olan çocuklarda bebeklik döneminde motor gelişimde yetersizlik ve dil gelişiminde gecikme görülebilir. Okul hayatı boyunca bilişsel işlevler, sosyal iletişim, duygusal ve davranışsal sorunlar ile dikkat eksikliği, otizm, depresyon ve anksiyete gibi diğer psikolojik hastalıklarla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Bu sorunlar özel eğitim ihtiyacının artmasına, yetişkinliğe geçişin gecikmesine, yaşam kalitesinin ve kariyer potansiyelinin azalmasına yol açabilmektedir. DKH'li çocuklarda erken çocukluk döneminde NG alanları değerlendirilmelidir, riskli bireylerde tarama programları ve periyodik izlemler de gerekmektedir. Akademik, davranışsal, psikososyal ve uyumsal becerilerin artırılmasını sağlayacak uygun müdahalelere ihtiyaç vardır.