Elementary Education Online, cilt.16, sa.4, ss.1425-1450, 2017 (Scopus)
Bu araştırmanın amacı Çocuklar İçin Benlik Algısı Profilinin (ÇİBAP) uyarlanarak, farklı değişkenlere göre ölçme değişmezliğinin test edilmesidir. Bu amaçla Harter (1985) tarafından geliştirilen ve orijinal dili İngilizce olan ÇİBAP’ın 5-8. sınıf öğrencileri için uyarlaması yapılmış ve uyarlanan aracın beş faktörlü yapısının cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey ve sınıf düzeylerine ait gruplar için eşitliği test edilmiştir. Tarama modelinde yürütülen araştırmada ön uygulama (n=320) ve asıl uygulama (n=1798) çerçevesinde veriler, iki çalışma grubundan elde edilmiştir. ÇİBAP’ın uyarlanması sürecinde, çeviriler tamamlandıktan sonra uzman görüşlerine başvurulmuş, geri çevirisi yapılmış ve aracın dilsel eşdeğerliliğinin sağlanıp sağlanamadığına ilişkin her iki dili de iyi bilen bir gruba uygulama yapılmıştır. Çevirinin dilsel eşdeğerlilik kanıtları sağlandıktan sonra aracın ön uygulaması yapılmıştır. Ön uygulamadan elde edilen veriler analiz edilmiş, psikometrik açıdan sorunu olan maddeler için alan uzmanlarının görüşlerine başvurulmuştur. Alan uzmanlarından ve ön uygulama sürecinde katılımcılardan alınan geribildirimler doğrultusunda, bazı maddeler yeniden gözden geçirilmiş ve böylece asıl form hazırlanmıştır. Ön ve asıl uygulamalardan elde edilen veri setleri üstünden geçerlilik çalışmaları için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmış, alt ölçekler arasındaki korelasyonlar ve madde test korelasyonları hesaplanmış; iç tutarlılık katsayılarını belirlemek amacıyla Cronbach alfa değerleri hesaplanmış ve son olarak asıl formun kararlılık katsayısını elde etmek amacıyla test-tekrar test yöntemi uygulanmıştır. ÇİBAP’ın faktör yapısının cinsiyet, SED ve sınıf grupları için eşitliğini belirlemek amacıyla çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, aracın beş faktörlü yapısının söz konusu değişkenler açısından eşit olduğu, diğer bir ifadeyle ölçme değişmezliğinin sağlandığı sonucuna ulaşılmıştır.
The present study aims to adapt Self-Perception Profile for Children (SPPC) and to test its factor structure equation regarding several variables. To attain this goal, the SPPC developed by Harter (1985), being originally in English, is adapted into Turkish for 5th to 8th grade students in primary schools and equation of the five-factor-structure of the adapted tool is tested with regard to gender, socio-economic status, and grades. Survey method is conducted in this study and the data proceeded in this study are collected from two study groups within the framework of the pilot (n=320) and the empirical studies (n=1798). During the adaptation process of the SPPC, experts are asked for review after translation has been completed, the pilot form is translated back and the adapted form is implemented to a group of individuals who are high proficient both languages in order to examine whether linguistic equivalence of the tool is ensured. Upon gathering evidence on the linguistic equivalence of the translation, the pilot study is conducted. The collected data are analysed and field experts are asked for review for the items with psychometric problems. Considering the feedbacks of the field experts and the participants during the pilot study, some items have been revised, thus the final form is prepared. By using the collected data, exploratory and confirmatory factor analyses are computed, correlations between the subscales and item-test correlations ar e calculated for reliability studies; Cronbach’s Alpha values are calculated to find out internal consistency coefficients, and finally, test-retest method is performed to determine form stability coefficients. Multi-group confirmatory factor analysis is computed to determine the factor structure equation of the SPPC for the groups with respect to gender, socio-economic status and grades. The analysis results attest that the five–factor–structure of the tool is equal for the relevant variables; in other words, measurement invariance is supported.