Keman Öğretiminde Kullanılan Metotların Çeşitliliği ve Kullanım Nedenlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

TAŞDEMİR T., ARAPGİRLİOĞLU H.

EKEV AKADEMİ DERGİSİ, sa.99, ss.390-406, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 99
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.17753/sosekev.1446813
  • Dergi Adı: EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.390-406
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, Türkiye’deki konservatuarlarda çalgı eğitimi keman derslerini yürüten öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda, keman öğretiminde kullanılan metot, etüt ve kapris türündeki eserlerin çeşitliliği, ders içi uygulanma biçimleri ve nedenlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel türdeki bu çalışmada, tarama modeli ve nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 12 üniversitenin konservatuarlarında keman derslerine giren 29 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretim elemanları ile görüşme tekniği kullanılarak veri toplanmış ve bu görüşmelerde yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Elde edilen veriler yüzde frekans olarak ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmada belirlenen temalar ve alt temalarla ilgili katılımcı görüşleri, uygun kavramları karşılayan kodlar halinde gruplandırılarak yorumlanmış ve kodlara karşılık gelen katılımcı görüşleri elde edildiği biçimi ile sunulmuştur. Araştırmada öğretim elemanları tarafından keman derslerinde en fazla kullanılan metotların Rode, Dont ve Kreutzer’e ait metotlar olduğu, Türk besteci-kemancılar tarafından yazılmış metotlar arasında Ömer Can Keman Eğitimi metotlarının sıklıkla kullanıldığı, öğretim elemanlarının teknik kazanıma ve öğrenci ihtiyaçlarına yönelik metotların içerisinden belli etütler seçerek çalışmalar yaptırdıkları sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, in line with the opinions of the instructors conducting violin lessons in conservatories in Turkey, it was aimed to examine the diversity of methods, etudes and caprices used in violin teaching, the ways and reasons for their application in the lesson. In this descriptive study, survey model and qualitative research methods were utilized. The study group of the research consists of 29 instructors who teach violin lessons in conservatories of 12 universities. Data were collected by using the interview technique with the instructors participating in the study and a structured interview form was used in these interviews. The data obtained were analyzed and interpreted using percentage frequency and content analysis methods. The participant opinions related to the themes and sub-themes determined in the research were interpreted by grouping them into codes that meet the appropriate concepts, and the participant opinions corresponding to the codes were presented in the form in which they were obtained. In the study, it was concluded that the methods most frequently used by the instructors in violin lessons were those of Rode, Dont and Kreutzer, Ömer Can Violin Education methods were frequently used among the methods written by Turkish composers and violinists, and the instructors selected certain etudes from the methods for technical acquisition and student needs.