Farklı Disiplinlerdeki Öğretmen Adaylarının Sanat Eserlerindeki Matematiği Yaratıcı Drama ile Yorumlamalarının Matematiksel Okuryazarlık Öz-yeterliğe ve Matematiğe Yönelik Tutuma Etkisinin İncelenmesi


KARAMIK G. A.

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.3, ss.717-738, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu çalışmada sanatın matematik öğretiminde araç olarak kullanılmasının ve yaratıcı dramanın matematiği öğretmedeki yeri, sanat eserlerini eğitimin bir aracı ve bir disiplin olarak bilişsel davranışların, duygusal ve psikomotor özelliklerin geliştirilmesindeki önemli rölü göz önüne alınarak farklı disiplinlerdeki öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık öz-yeterliliklerinin ve matematiğe yönelik tutumlarının yapılandırılması amaçlanmaktadır. Araştırma karma yöntem araştırması ile tasarlanmıştır. Karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desen seçilmiş olup ilk olarak nicel veriler toplanmış ardından nitel veriler toplanarak nicel verilerin detaylı açıklanmasına gidilmiştir. Katılımcılar Türkiye’de Akdeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitenin eğitim fakültesinin farklı disiplinlerinde öğrenim gören 30 öğretmen adayıdır. Nicel veriler “Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeği” ve “Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği” ile; nitel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış formlar, atölye değerlendirme formları ve görüşme formları ile toplanmıştır. Katılımcılarla yaratıcı dramanın yöntem, sanat eserlerinin ise araç olarak kullanıldığı 14 haftalık bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Normal dağılım gösteren grubun nicel verilerine ilişkin analizinde bağımlı gruplar t-testine ve nitel verilerinde içerik analizi ile betimsel analize gidilmiştir. Çalışmanın bulguları farklı disiplinlerdeki öğretmen adaylarının sanat eserlerindeki matematiği yaratıcı drama ile yorumlamalarının matematiksel okuryazarlık öz-yeterliklerini ve matematiğe yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Nicel verileri açıklayan nitel verilerin ise her bir disiplin için farklılaşsa da ortak tema ve alt temaları içerdiği ve her disiplin için farklı göstergeleri içerdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına bağlı olarak öğretmen adaylarının eğitim-öğretim süreçlerinin farklı yöntem ve sanat eserleri yardımı ile yapılandırılması önerilmektedir.
In this study, the objective is to examine the mathematical literacy self-efficacy and attitudes towards mathematics among pre-service teachers from various disciplines, considering the influence of art as a pedagogical tool in mathematics instruction and the role of creative drama in mathematics education. The study acknowledges the significance of artworks as educational tools and as a discipline in fostering cognitive, emotional, and psychomotor development. A mixed-methods research design was employed, specifically an exploratory sequential design, wherein quantitative data were initially collected, followed by qualitative data, with the quantitative findings being elaborated upon in detail. The participants comprised 30 pre-service teachers enrolled in different disciplines within the faculty of education at a university in the Mediterranean Region of Turkey. Quantitative data were gathered using the "Mathematical Literacy Self-Efficacy Scale" and the "Attitude Towards Mathematics Scale," while qualitative data were obtained through semi-structured forms, workshop evaluation forms, and interview forms developed by the researcher. Over a 14-week period, creative drama was utilized as a method, and artworks were employed as tools in the implementation with the participants. The analysis of the quantitative data, which followed a normal distribution, was conducted using the dependent groups t-test, while content analysis and descriptive analysis were applied to the qualitative data. The findings indicated that the interpretation of mathematics in artworks through creative drama positively influenced the mathematical literacy self-efficacy and attitudes towards mathematics of pre-service teachers from different disciplines. It was concluded that the qualitative data elucidating the quantitative data encompassed common themes and sub-themes for each discipline, although they varied across disciplines, and included distinct indicators for each discipline. Based on the study's results, it is recommended that the educational processes for pre-service teachers be structured using diverse methods and artworks.