Lisansüstü Öğrenim Gören Öğretmenlerin Öğrenimlerine Yönelik Karşılaştıkları Sorunlar, Bu Sorunlarla Baş Etme Yöntemleri ve Beklentileri


SABANCI A.

V. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2011, ss.44-54

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.44-54
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, M.E.B’lığına bağlı okullarda görev yapmakta olan
öğretmenlerin öğrenimlerine yönelik karşılaştıkları sorunları, bu sorunlarla baş etme
yöntemlerini ve beklentilerine ilişkin düşüncelerini belirlemektir. Çalışmanın
sonuçlarıyla öğretmenlerin “Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması ve Ekonomisi”
alanında yüksek lisans öğrenimi görmeleri konusunda farkındalığın artırılması ve
öğretmenlere bu alanda lisansüstü öğrenimi özendirici koşulların yaratılmasına katkı
sağlanması amaçlanmıştır. Çalışma nitel yöntemle desenlenmiş, çalışma gurubunun
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi
kullanılmıştır. Çalışma gurubu Akdeniz üniversitesi “Eğitim Yönetimi, Denetimi,
Planlaması ve Ekonomisi” ana bilim dalında yüksek lisans programına kayıt
yaptırmış olan öğrencilerden oluşmuştur. Veriler açık uçlu anket görüşmesi yöntemi
ile elde edilmiş ve bu amaçla görüşme formu hazırlanmıştır. Elde edilen veriler
içerik analizine tabi tutulmuş ve değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak öğretmenlerin, Milli Eğitim Bakanlığı mevzuatı ve
uygulamaları ile Üniversite mevzuatı ve uygulamalarından kaynaklanan çok sayıda
sorunla karşılaştıkları belirlenmiştir. Sonuçlar, bu sorunlarla ortaya çıkan durumları
sıklıkla kabullendiklerini göstermektedir. Bundan başka bireysel çaba ve özveri veya
öğretim elemanı, okul yönetimi, enstitü gibi bireysel ve kurumsal şartları ve işleyişi
zorlayıcı, inisiyatif kullanmayı gerektiren yöntemlerle sorunların üstesinden
gelinmeye çalışıldığı anlaşılmaktadır. Hem Milli Eğitim Bakanlığı’nın hem de
Üniversitenin mevzuat ve uygulamalarının süreç ve sonuçları itibarı ile öğretmenleri
“Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması ve Ekonomisi” alanında yüksek lisans
öğrenimi görmeye özendirmede yetersiz olduğu görülmektedir. Bu nedenle Milli
Eğitim Bakanlığı ile Üniversiteler arasında ivedilikle işbirliği koşullarının yaratılması ve konunun tüm boyutları ile ihtiyaçlardan hareketle ve kalıcı çözüme
ulaştırılması için yeniden değerlendirilmesi gerekmektedir.