Farklı Branşlardan Atanan İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlik Düzeyleri


SABANCI A., Şahin A.

[Educational Administration: Theory and Practice] Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.12, sa.4, ss.531-556, 2006 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada, farklı branşlardan atanan ilköğretim okulu sınıf

öğretmenlerinin yeterlik düzeyleri belirlenmek istenmiştir.

Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek, Antalya ili merkez ilçe

sınırları içinde görev yapmakta olan ilköğretim müfettişlerine,

ilköğretim okulu yöneticilerine, branşlarında görevlendirilen ve farklı

branşlardan atanmış sınıf öğretmenlerine uygulanmıştır. Farklı

branşlardan atanan sınıf öğretmenleri, ‘mesleğin gerektirdiği kişisel

yeterlikler’, ‘program ve içerik bilgisi’, ‘öğretim ve öğrenme süreci’,

‘öğrenciyi tanıma ve öğrencilere rehberlikte bulunma’, ‘okul aile ve

çevre ilişkileri’ boyutlarında değerlendirilmiştir. İlköğretim

müfettişlerinin, yöneticilerin ve branş öğretmenlerinin farklı

branşlardan atanan sınıf öğretmenlerini yeterli bulmadıkları buna

karşılık farklı branşlardan atanan öğretmenlerin kendilerini daha

olumlu algıladıkları anlaşılmaktadır. Çalışmanın sonuçları, öncelikle

farklı branşlardan atanan öğretmenlerin hizmet içi eğitim vb.

çalışmalarla öğretmenlik yeterliklerinin geliştirilmesinde başarı

sağlanamadığını ortaya koymaktadır. Bu nedenle mevcut farklı

branşlardan atanan sınıf öğretmenlerinin yetiştirildikleri alanlara

kaydırılması ve sınıf öğretmeni gereksiniminin karşılanmasında

eğitim fakültelerinin ilgili alanlarında mezun olan atıl durumdaki

adaylardan yararlanılması büyük önem taşımaktadır.

The purpose of this study was to determine how competent nondepartmental

primary school classroom teachers were. The data

were collected by a questionnaire from primary school inspectors,

primary school administrators and departmental and nondepartmental

primary school classroom teachers. According to the

findings primary school inspectors, primary school administrators

and departmental classroom teachers hold the idea that nondepartmental

classroom teachers are not competent in terms of

‘pedagogical knowledge and guidance to students’, ‘personal

competence required for the profession’, ‘program and subject

knowledge’, ‘school, family and environment relations’. However,

non-departmental classroom teachers hold the opposite idea that

they are competent. The results indicate that in-service courses

and the other efforts to train non-departmental classroom

teachers were not fully successful in developing their competence.

Consequently, the paper concludes it would be advisable to

employ the existing non-departmental teachers in their proper

subject areas and make use of those who have followed the

necessary undergraduate program for classroom teachers at a

faculty of education.