[Educational Administration: Theory and Practice] Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.12, sa.4, ss.531-556, 2006 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, farklı branşlardan atanan ilköğretim okulu sınıf
öğretmenlerinin yeterlik düzeyleri belirlenmek istenmiştir.
Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek, Antalya ili merkez ilçe
sınırları içinde görev yapmakta olan ilköğretim müfettişlerine,
ilköğretim okulu yöneticilerine, branşlarında görevlendirilen ve farklı
branşlardan atanmış sınıf öğretmenlerine uygulanmıştır. Farklı
branşlardan atanan sınıf öğretmenleri, ‘mesleğin gerektirdiği kişisel
yeterlikler’, ‘program ve içerik bilgisi’, ‘öğretim ve öğrenme süreci’,
‘öğrenciyi tanıma ve öğrencilere rehberlikte bulunma’, ‘okul aile ve
çevre ilişkileri’ boyutlarında değerlendirilmiştir. İlköğretim
müfettişlerinin, yöneticilerin ve branş öğretmenlerinin farklı
branşlardan atanan sınıf öğretmenlerini yeterli bulmadıkları buna
karşılık farklı branşlardan atanan öğretmenlerin kendilerini daha
olumlu algıladıkları anlaşılmaktadır. Çalışmanın sonuçları, öncelikle
farklı branşlardan atanan öğretmenlerin hizmet içi eğitim vb.
çalışmalarla öğretmenlik yeterliklerinin geliştirilmesinde başarı
sağlanamadığını ortaya koymaktadır. Bu nedenle mevcut farklı
branşlardan atanan sınıf öğretmenlerinin yetiştirildikleri alanlara
kaydırılması ve sınıf öğretmeni gereksiniminin karşılanmasında
eğitim fakültelerinin ilgili alanlarında mezun olan atıl durumdaki
adaylardan yararlanılması büyük önem taşımaktadır.
The purpose of this study was to determine how competent nondepartmental
primary school classroom teachers were. The data
were collected by a questionnaire from primary school inspectors,
primary school administrators and departmental and nondepartmental
primary school classroom teachers. According to the
findings primary school inspectors, primary school administrators
and departmental classroom teachers hold the idea that nondepartmental
classroom teachers are not competent in terms of
‘pedagogical knowledge and guidance to students’, ‘personal
competence required for the profession’, ‘program and subject
knowledge’, ‘school, family and environment relations’. However,
non-departmental classroom teachers hold the opposite idea that
they are competent. The results indicate that in-service courses
and the other efforts to train non-departmental classroom
teachers were not fully successful in developing their competence.
Consequently, the paper concludes it would be advisable to
employ the existing non-departmental teachers in their proper
subject areas and make use of those who have followed the
necessary undergraduate program for classroom teachers at a
faculty of education.