Üç Yıllık Eğitmenli Köy İlkokulları İçin Hazırlanmış Eğitmen Kılavuz Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Uygun S., Karaağaç M.

SDU International Journal of Educational Studies, cilt.9, sa.2, ss.84-104, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, bir dönem Türk eğitim tarihinde yer alan üç yıllık eğitmenli köy ilkokullarının ikinci yılı için hazırlanmış bir eğitmen kılavuz kitabının yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde değerlendirmesi amaçlanmıştır. Türkiye’de eğitmenlik uygulaması 1936 yılında denemelerle başlamış, 1937 yılında kanunla resmiyet kazanmış ve 1948 yılına kadar sürdürülmüştür. Bu uygulama kapsamında, o yıllarda hiç okulu olmayan bazı köylerde üç yıllık eğitmenli köy ilkokulları açılmış ve bu okullara geçici statüde eğitmenler atanmıştır. Bu eğitmenler için uygulamanın başladığı yıllarda “üç yıllık eğitmen kılavuz kitapları” hazırlanmıştır. Bu kitaplardan “Köy Eğitmenleri İçin İkinci Yıl Öğretim Kılavuzu” kitabı, yapılandırmacı yaklaşıma göre doküman incelemesi kapsamında içerik analizine tabi tutularak betimlenmiştir. Yapılan analiz, inceleme ve değerlendirme sonucunda, dönemin koşulları da göz önüne alındığında kılavuz kitapta yer alan yönerge ve etkinliklerin birçoğunun yapılandırmacı yaklaşım anlayışına uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonucu kitaptaki örnekler destekler niteliktedir. Buradan, eğitim araştırmacıları ve öğretmenler için şu öneride bulunulabilir: Yeni olarak öne sürülen bazı yaklaşım ve uygulamaların tarihi kökenleri eski olabilir. Daha etkili öğrenme süreçleri oluşturabilmek için bu tarihi birikimden yararlanmak kaçınılmazdır.