JOURNAL OF SOCIAL AND HUMANITIESSCIENCES RESEARCH (JSHSR) , cilt.7, sa.51, ss.413-439, 2020 (Hakemli Dergi)
İhracat, bir ulus tarafından yapılan bir mal veya ürünün başka bir ülkeye döviz karşılığı satılmasıdır. İhracat, ihracatçı ülkenin
brüt üretimini arttırmaya ve şirketlerin satışlarını arttırmasına, istihdam yaratmasına ve yeni pazarlara açılmasına yardımcı olur.
İhracat girişimleri, hükümetlerin işletmeleri mal ve hizmet ihraç etmeye teşvik etmek için oluşturdukları programlardır.
Firmaları ihracat yapmaya yönelten uygulamalardan en önemlisi ihracata yönelik teşvik politikalarıdır. İhracata yönelik verilen
teşvikler, ihracatın teşvik edilmesi, ihraç pazarlarının geliştirilmesi ve dünya ihracatındaki payının artırılması ve uluslararası
piyasalara açılan firmaların rekabet güçlerinin artırılması açısından önem taşımaktadır.
Ülkeler mali, ekonomik ve sosyal nedenlerle indirim, istisna, muafiyet, vergi tatili gibi vergi teşvik yöntemleri uygularlar.
İhracata yönelik vergi teşvikleri ülke içi üretilen malların ihraç edilebilmesinde önemli katkı sunar. Üreticilerin ürettikleri
malların dış piyasalarda üretilen mallarla rekabet edilebilirlik düzeyini arttırır. İhraç edilen işlenmiş ürünlerin toplam ihracat
içindeki payının zamanla artmasını sağlar. Vergi teşvikleri, finansman desteği, arsa ve arazi temini, sosyal güvenlik primlerinde
indirim gibi destekleri de kapsar. Vergi kanunları ve ilgili diğer mevzuatta yer alan vergi teşvikleri ve destekler şirketlerin
maliyetlerini azaltmakta ve karlılığını arttırmaktadır. Bu nedenle şirketler açısından çok önemlidir.
Çalışmanın amacı dünya ülkelerinde ve Türkiye’de uygulanan ihracata yönelik vergi teşvik uygulamalarını tanıtmak, ihracata
etkisini tartışmak ve genel bir değerlendirme yapmaktır.
Export is the sale of a product made within a country to another country in exchange for foreign currency. Export helps to
increase the gross production of the exporting country as well as the sales of companies, create employment and establish new
markets.
Export initiatives are programs created by governments to encourage businesses to export goods and services. The most
important of the practices that lead firms to export is export-oriented incentive policies. Export incentives are important in
terms of promoting exports, developing export markets and increasing their share, increasing the competitiveness of companies
opening up to international markets.
Countries apply tax incentive methods such as discounts, exemptions, immunities, tax breaks for financial, economic and social
reasons. Export-oriented tax incentives make an important contribution to the export of goods produced within the country. It
increases the level of competitiveness of the goods produced by manufacturers within. It ensures that the share of exported
processed products in total exports increases over time. It also includes supports such as tax incentives, financial support, land
and estate procurement and social security contributions. Tax incentives and supports included in tax laws and other relevant
legislation reduce the costs of companies and increase their profitability. Therefore, it is very important for companies.
The aim of this study is to introduce tax incentives and export-oriented practices applied in Turkey as well as the world, discuss
the impact of these practices on exports and make an overall assessment.