Hemşirelik Lisans Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Tutum ve İnançlarına Etkisi: Boylamsal Bir Çalışma


Öz H. G., Sözer G. A., Yangin H.

STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, cilt.34, sa.4, ss.273-284, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 34 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.17942/sted.1573611
  • Dergi Adı: STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.273-284
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin cinsel bakıma yönelik tutum ve inanç düzeylerinin yükseköğretiminin ilk yılı ve dördüncü yılı arasındaki değişimini ortaya çıkarmak amacıyla boylamsal araştırma modelinde yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma boylamsal ileriye dönük desende; 2018-2019 akademik yılında bir hemşirelik fakültesine yeni kayıt yaptıran tüm öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Anket formları, yeni kayıt yaptıran tüm öğrencilere (n=173) birinci yarıyılın ilk haftasında (birinci zaman noktası) uygulanmış, aynı bilgileri içeren ikinci anket formu, dördüncü yılın sonunda (ikinci zaman noktası) aynı öğrencilere tekrar uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerinin %24,4’ü mezun olduğunda cinsel sağlık bakımı veremeyeceğini bildirmiştir. Ayrıca, öğrencilerin %41,4’ü hemşirelik müfredatının cinsel bakımı verebilme yeterliliği kazandırmada yeterli olmadığını belirtmişlerdir. Hemşirelik öğrencilerinin birinci sınıftaki cinsel tutum ve inanç puanlarının ortalaması dördüncü sınıfta düşüş göstermiştir ve iki zaman noktası arasında istatistiksel olarak önemli bir fark vardır (p=0,008). Sonuç: Hemşirelik eğitiminin öğrencilerin cinsel tutumları ve inançları üzerinde olumlu bir etkisi olduğu tespit edildi. Ancak, hemşirelik müfredatına cinsel sağlık dersinin dahil edilmesinin daha da etkili olduğu kanıtlandı.
Objective: This study is a longitudinal research aiming to reveal the changes in nursing Students’ attitudes and beliefs towards sexual care after completing their undergraduate nursing education. Materials and Methods: The study was designed as a longitudinal prospective design with all students newly enrolled in a faculty of nursing in the 2018-2019 academic year. The survey forms were applied to all newly registered students (n=173) in the first week of the first semester (first time point), and the second form containing the same information was re-administered to the same students at the end of the fourth year (second time point). Results: A total of 24.4% of students stated that they felt unprepared to offer sexual health care services upon graduation. In addition, 41.4% of students stated that the nursing curriculum was not sufficient to provide sexual care. The mean scores for sexual attitude and belief among nursing students in their first year demonstrated a decline in the fourth year, with a statistically notable difference between the two time points (p=0.008). Conclusion: It was established that nursing education has a beneficial impact on students' sexual attitudes and beliefs. However, the incorporation of a sexual health course into the nursing curriculum proved to be even more effective.