İstanbul Gedik Üniversitesi 3. Uluslararası İstanbul Modern Bilimsel Araştırmalar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Mayıs 2022, ss.194-195
Türkiye’de son 30 yılda bilgi ve iletişim
teknolojisinin gelişimine bağlı olarak kamu yönetimde değişim olmuştur. Kamu
idareleri bazı işlemlerini önce münferit yazılımlarla
yapmaya başlamış ve daha sonra kamu yönetimi içinde bütünleşik sistemler
kurulmaya başlamıştır. Kamu mali yönetiminin bütçeleme,
tahakkuk, harcama, muhasebe, raporlama, kesin hesap ve
denetimi içeren işlemleri de bu alandaki önemli
boyutlardan birisidir. Ulusal e-Devlet
Stratejisi ve Eylem Planı (2016-2019) ile Bütünleşik
Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Politika Belgesi ve Eylem Planı (2017-2020)
münferit idarelerce kamu mali yönetimi için geliştirilen yazılımların uyumlu
olmaması, kaynak israfına yol açması, veri paylaşımına müsait olmaması, ilave iş
yüküne yol açması, elektronik imza ve mali mühür kullanımını azaltması,
denetimi ve şeffaflığı azaltması sebebiyle yetersiz olduğunu tespit ederek bütünleşik
mali yönetim sistemini çözüm olarak ortaya koymuştur. Yapılan çalışmalar sonunda
2018 yılında çıkarılan Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim
Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik ile merkezi yönetim
kapsamındaki idarelerin, mali işlemlerinin
elektronik ortamda ve bütünleşik bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlanmıştır.
Bu çerçevede mali işlemlerin elektronik ortamda
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve ibraz
edilmesi ile kamu bilişim sistemleri arasındaki uyum,
siber güvenlik ile mali denetim bakımından
gerekli bilginin zamanında, doğru ve kaliteli bir şekilde temin
edilmesi sağlanmıştır. Böylelikle kamu gelir ve
giderleri iyi bir biçimde takip edilebilmektedir.
Diğer taraftan yerel yönetimler mevzubahis
Bilişim Sistemi kapsamına alınmamıştır. Hâlihazırda yerel yönetimler
kendi mali yönetim yazılımlarını tedarik etmektedir. Bu yazılımlar merkezi yönetimin
mali bilişim sistemiyle uyumlu değildir. Ayrıca
periyodik olarak yapılan ihaleler sonucu tedarikçinin değişmesi mümkündür. Bu
durum önceki ve sonraki yazılım arasında veri aktarımı sorunlarına yol açmaktadır.
Son olarak verilerin yazılım tedarikçisi firmaya ve siber saldırılara karşı güvenliğini
sağlamak zordur. Halbuki merkezi yönetimin mevcut yazılımlarının yerel yönetimlerce
kullanılması hem entegrasyon hem de güvenliği
sağlayacaktır. Ayrıca yazılım masrafı ödenmeyeceği için kamu kaynakları daha
etkin kullanılmış olacaktır. Bu sebeple yerel yönetimlerin de Bütünleşik Kamu
Mali Yönetim Bilişim Sistemine dâhil edilmesi gereklidir.
In the last
30 years in Turkey, there has been a change in public administration depending
on the development of information and communication technology. Public
administrations first started to do some of their transactions with individual
software, and then integrated systems began to be established within the public
administration. Transactions of public financial management including
budgeting, accrual, expenditure, accounting, reporting, final account and
auditing are also one of the important dimensions in this field. The National
e-Government Strategy and Action Plan (2016-2019) and the Integrated Public
Financial Management Information System Policy Document and Action Plan
(2017-2020) indicated individual public institutions had public financial
management software which were not compatible with other software, causing
waste of resources, and not available for data sharing. These softwares were
also insufficient as it caused additional workload, reduced the use of electronic
signatures and financial seals, and reduced auditing and transparency. The
Action Plans put forward the integrated financial management system as a
solution. The Regulation on Implementation Procedures and Principles of the
Integrated Public Financial Management Information System issued in 2018,
ensured that the financial transactions of the administrations within the scope
of the central government are carried out electronically and in an integrated
manner. In this context, it has been ensured that the necessary information in terms
of electronically creation, recording, transmission, preservation and
submission of financial transactions, harmony between public information
systems, cyber security and financial auditing is provided in a timely,
accurate and high-quality manner. Thus, public revenues and expenditures can be
followed well.
On the
other hand, local governments are not included in the scope of the Information
System in question. Currently, local governments procure their own financial
management software. These softwares are not compatible with the central
government's financial information system. In addition, it is possible to
change the supplier as a result of periodic tenders. This causes data transfer
problems between previous and later software. Finally, it is difficult to secure
the data against the software supplier and cyber-attacks. However, the use of
the existing software of the central government by local governments will
provide both integration and security. In addition, since software costs will
not be paid, public resources will be used more effectively. For this reason,
it is necessary to include local governments in the Integrated Public Financial
Management Information System.