Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Sistemi ve Yerel Yönetimler


Creative Commons License

Duru A. A.

İstanbul Gedik Üniversitesi 3. Uluslararası İstanbul Modern Bilimsel Araştırmalar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Mayıs 2022, ss.194-195

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.194-195
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de son 30 yılda bilgi ve iletişim teknolojisinin gelişimine bağlı olarak kamu yönetimde değişim olmuştur. Kamu idareleri bazı işlemlerini önce münferit yazılımlarla yapmaya başlamış ve daha sonra kamu yönetimi içinde bütünleşik sistemler kurulmaya başlamıştır. Kamu mali yönetiminin bütçeleme, tahakkuk, harcama, muhasebe, raporlama, kesin hesap ve denetimi içeren işlemleri de bu alandaki önemli boyutlardan birisidir. Ulusal e-Devlet Stratejisi ve Eylem Planı (2016-2019) ile Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Politika Belgesi ve Eylem Planı (2017-2020) münferit idarelerce kamu mali yönetimi için geliştirilen yazılımların uyumlu olmaması, kaynak israfına yol açması, veri paylaşımına müsait olmaması, ilave iş yüküne yol açması, elektronik imza ve mali mühür kullanımını azaltması, denetimi ve şeffaflığı azaltması sebebiyle yetersiz olduğunu tespit ederek bütünleşik mali yönetim sistemini çözüm olarak ortaya koymuştur. Yapılan çalışmalar sonunda 2018 yılında çıkarılan Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik ile merkezi yönetim kapsamındaki idarelerin, mali işlemlerinin elektronik ortamda ve bütünleşik bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlanmıştır. Bu çerçevede mali işlemlerin elektronik ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesi ile kamu bilişim sistemleri arasındaki uyum, siber güvenlik ile mali denetim bakımından gerekli bilginin zamanında, doğru ve kaliteli bir şekilde temin edilmesi sağlanmıştır. Böylelikle kamu gelir ve giderleri iyi bir biçimde takip edilebilmektedir.

Diğer taraftan yerel yönetimler mevzubahis Bilişim Sistemi kapsamına alınmamıştır. Hâlihazırda yerel yönetimler kendi mali yönetim yazılımlarını tedarik etmektedir. Bu yazılımlar merkezi yönetimin mali bilişim sistemiyle uyumlu değildir. Ayrıca periyodik olarak yapılan ihaleler sonucu tedarikçinin değişmesi mümkündür. Bu durum önceki ve sonraki yazılım arasında veri aktarımı sorunlarına yol açmaktadır. Son olarak verilerin yazılım tedarikçisi firmaya ve siber saldırılara karşı güvenliğini sağlamak zordur. Halbuki merkezi yönetimin mevcut yazılımlarının yerel yönetimlerce kullanılması hem entegrasyon hem de güvenliği sağlayacaktır. Ayrıca yazılım masrafı ödenmeyeceği için kamu kaynakları daha etkin kullanılmış olacaktır. Bu sebeple yerel yönetimlerin de Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemine dâhil edilmesi gereklidir.

In the last 30 years in Turkey, there has been a change in public administration depending on the development of information and communication technology. Public administrations first started to do some of their transactions with individual software, and then integrated systems began to be established within the public administration. Transactions of public financial management including budgeting, accrual, expenditure, accounting, reporting, final account and auditing are also one of the important dimensions in this field. The National e-Government Strategy and Action Plan (2016-2019) and the Integrated Public Financial Management Information System Policy Document and Action Plan (2017-2020) indicated individual public institutions had public financial management software which were not compatible with other software, causing waste of resources, and not available for data sharing. These softwares were also insufficient as it caused additional workload, reduced the use of electronic signatures and financial seals, and reduced auditing and transparency. The Action Plans put forward the integrated financial management system as a solution. The Regulation on Implementation Procedures and Principles of the Integrated Public Financial Management Information System issued in 2018, ensured that the financial transactions of the administrations within the scope of the central government are carried out electronically and in an integrated manner. In this context, it has been ensured that the necessary information in terms of electronically creation, recording, transmission, preservation and submission of financial transactions, harmony between public information systems, cyber security and financial auditing is provided in a timely, accurate and high-quality manner. Thus, public revenues and expenditures can be followed well.

On the other hand, local governments are not included in the scope of the Information System in question. Currently, local governments procure their own financial management software. These softwares are not compatible with the central government's financial information system. In addition, it is possible to change the supplier as a result of periodic tenders. This causes data transfer problems between previous and later software. Finally, it is difficult to secure the data against the software supplier and cyber-attacks. However, the use of the existing software of the central government by local governments will provide both integration and security. In addition, since software costs will not be paid, public resources will be used more effectively. For this reason, it is necessary to include local governments in the Integrated Public Financial Management Information System.