İlköğretim Okulu Yöneticilerinin ve Öğretmenlerinin Moral Düzeylerinin Örgüt Sağlığına Etkisi


Sabancı A.

17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya, Türkiye, 1 - 03 Eylül 2008, cilt.17, sa.2, ss.271-303

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 17
  • Basıldığı Şehir: Sakarya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.271-303
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı ilköğretim okullarının örgüt sağlığının ve öğretmenlerin moral düzeylerini belirlemek; moral ile örgüt sağlığı arasında bir ilişki olup olmadığını, varsa bu ilişkinin yönünü ortaya koymak; bu bağlamda moral etkenine bağlı olarak örgüt sağlığı ile ilgili öneriler geliştirmektir. Araştırmada Akbaba (1997) tarafından geliştirilen Örgüt Sağlığı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin madde toplam test korelasyonu (Cronbach Alpha) .96 olarak bulunmuştur. İkinci olarak, Hutchison’un geliştirmiş olduğu “İşgören Moral/Memnuniyet Anketi”dir. Ölçeğin, madde toplam test korelasyonu (Cronbach Alpha) .88 olarak bulunmuştur. Evren, Antalya ili merkez sınırları içinde bulunan devlet okullarından oluşmuştur. Örneklemi, 76 ilköğretim okulu yöneticisi ve 283 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmuştur. Verilerin analizinde SPSS istatistik programından yararlanılmıştır. Sonuç olarak yöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerine göre öğretmenlerin moral düzeyleri ve örgüt sağlığı yüksektir. Genel olarak, moral ile örgüt sağlığı arasındaki tüm korelasyonlar anlamlı çıkmış ve tüm ilişkilerin pozitif yönlü olduğu bulunmuştur. 

The purpose of this study was to determine the extent of organizational health and teacher morale; to analyze whether there is relationship between organizational health and teacher morale, if there is relationship, to indicate the direction of the relationship and finally to develop some suggestions about organizational health depending on its relationship to morale variable. “Organizational Health Questionnaire”, which was developed by Akbaba (1997), was used to collect data about organizational health. Cronbach’s alpha of the questionnaire was .96. In order to measure morale Hutchison’s “Employee Morale/Satisfaction Questionnaire” was used. Cronbach’s alpha of the questionnaire was .88. The population of the study consisted of state schools in the center of Antalya and the sample consisted of 76 managers and 283 primary school teachers. SPSS was use to analyze the data. According to the findings organizational health and teacher morale are high and there are significant and positive correlations between all of the dimensions of organizational health and teacher morale.