Bu çalışmada, bir annenin eşzamanlı ipucu ile öğretim yöntemini kullanarak,
gelişimsel yetersizliği olan çocuğuna bağımsız tuvalet yapma becerisini kazandırmasına
yönelik uygulama örneğine yer vermek amaçlanmıştır. Eşzamanlı ipucu ile öğretim yöntemi
(EİÖ), tepki ipuçlarının kullanıldığı sistematik öğretim yöntemi olup, alanyazında etkililiğini
gösteren çalışmalar son yıllarda artmıştır. Yetersizlikten etkilenmiş bireylerin ebeveynlerinin
bireyin eğitimine katıldığı takdirde gelişiminde ve öğrenmesinde artış olduğunu gösteren pek
çok çalışma olmasına karşın, etkili öğretim alanyazınında ebeveynlerin işe katıldığı çok az
sayıda çalışmaya rastlanmaktadır. Bu çalışma EİÖ’in ebeveynlerce kullanımına yönelik örnek
bir uygulama olup, çalışmada anneye sunulan öğretim süreçleri, kullanılan ölçü araçları
ayrıntılı olarak betimlenmiştir. Çalışma sonunda annenin uyguladığı EİÖ’in çocuğun
bağımsız tuvalet yapma becerisini kazanmasına ve sürdürmesine yol açtığı izlenimi
edinilmiştir. EİÖ’in ebeveynlerce kullanılmasına ilişkin bilimsel çalışmaların artması
gerektiği düşünülmektedir.
The purpose of the study is to give a sample of an application that a mother delivered
home-based instruction via simultaneous prompting for teaching independent toilet skill to
her child with developmental disability. Simultaneous prompting (SP) is one of the systematic
teaching methods, and studies showing the effectiveness of this method has increased in
recent years in literature. Although many studies have showed an increase in development and
learning of the children with disability if the parents participate in the education of them,
parent participation has been found very few in effective teaching literature. This study is a
sample of an application for using SP by parents. Training processes of the study offered to
the mother and used measuring instruments are reported in detail. At the end of the study, SP
used by mother was caused the child has used toilet independently and he maintained this
skill. It has been thought that more studies are need to be conducted by the SP delivered by
parents of the children with developmental disability.