Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, pp.1-34, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Cyprus has
always been a centre of attraction throughout history due to its physical and
strategic location in the Eastern Mediterranean. In 1571, the Ottoman Empire
took the island from Venice, which had the largest military naval power in the
Mediterranean at that time. The island came under the sovereignty of Britain
following the events that developed after the Ottoman-Russian War of 1877-1878.
For more than 300 years under Ottoman rule, the Turkish and Greek peoples of
the island lived together in peace. However, with the entry of the island under
British rule, this peaceful environment was disrupted and the island was
dragged into an instability that has lasted until today.
Since 1878,
the Cyprus problem still occupies an important place on the international
agenda. One of the important factors leading to the lack of a solution is the
large number of parties involved. The Turkish and Greek Cypriots, Turkey,
Greece, the United Kingdom, the United States of America, the European Union
and the countries in the southern part of the Mediterranean due to their
proximity to the island are connected to the Cyprus Problem.
Within the
framework of the changing world balance after World War II, Britain's influence
on world politics decreased. This situation has also made Britain's sovereignty
over Cyprus unsustainable. Violent conflicts between the Turkish and Greek
Cypriots living on the island led to the transfer of the issue to the United
Nations.
In this
article, the legal and political developments that gave birth to the Republic
of Cyprus, which is the result of the political and diplomatic efforts of both
the UN and the states party to the issue to create a status quo in Cyprus as a
result of the transformation of Cyprus into an international problem after
World War II, are discussed. In the study, the legal process initiated by the
states party to the problem with the London and Zurich treaties in order to
establish a bi-communal and one-state structure in Cyprus is analysed. The
structure of the Republic of Cyprus established as a result of the process, the
legal and political dilemmas of the constitution of the Republic and the
successes and failures of this process are tried to be revealed and answers to
the question of why the Republic of Cyprus could not be sustainable are sought.
Kıbrıs,
Doğu Akdeniz’de gerek fizikî gerek stratejik konumu itibarıyla tarih boyunca
hep cazibe merkezi olmuş bir adadır. 1571’de Osmanlı Devleti adayı o dönem
Akdeniz’deki en büyük askeri deniz gücüne sahip olan Venedik’in elinden
almıştır. Ada, 1877-1878 Osmanlı Rus Savaşı’nın ardından gelişen olaylar
sonrasında İngiltere’nin egemenliği altına girmiştir. 300 yılı aşkın Osmanlı
yönetiminde kalan adanın Türk ve Rum halkları barış içinde bir arada
yaşamışlardır. Ancak adanın İngiliz egemenliğine girmesiyle bu barış ortamı
bozulmuş ve ada günümüze kadar süren bir istikrarsızlığa sürüklenmiştir.
1878’den bu
yana Kıbrıs sorunu, halen uluslararası gündemden düşmeyen önemli bir yere
sahiptir. Çözümsüzlüğü getiren önemli etkenlerden biri ilgili tarafların çok
olmasıdır. Ada halkını oluşturan Türkler ve Rumlar, Türkiye, Yunanistan,
İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği ile adaya yakınlıkları
sebebiyle Akdeniz’in güney kesiminde yer alan ülkeler Kıbrıs Sorunu ile
bağlantılı konumdadır.
II. Dünya
Savaşı’nın ardından değişen dünya dengeleri çerçevesinde İngiltere’nin dünya
politikası üzerindeki etkinliği azalmıştır. Bu durum İngiltere’nin Kıbrıs
üzerindeki egemenliğini de sürdürülebilir olmaktan çıkarmıştır. Adada yaşayan
Türk ve Rum halkları arasında şiddete varan çatışmalar, meselenin Birleşmiş
Milletler’e taşınmasına yol açmıştır.
Bu makalede
II. Dünya Savaşı sonrası Kıbrıs’ın uluslararası bir soruna dönüşmesi sonucunda
gerek BM gerek meseleye taraf olan devletlerin Kıbrıs’ta bir statüko oluşturmak
için ortaya koydukları politik ve diplomatik çabaların bir sonucu olan Kıbrıs
Cumhuriyeti’ni doğuran hukuki ve siyasi gelişmeler ele alınmıştır. Çalışmada,
Kıbrıs’ta iki toplumlu ve tek devletli bir yapının ortaya konabilmesi için,
soruna taraf olan devletlerin Londra ve Zürih antlaşmaları ile başlattıkları
hukuki süreç incelenmiştir. Sürecin sonucunda kurulan Kıbrıs Cumhuriyeti’nin
yapısı, cumhuriyete esas olan anayasanın hukuki ve siyasi açmazları ve bu
sürecin başarıları ve başarısızlıkları ortaya konmaya çalışılarak, Kıbrıs
Cumhuriyeti’nin neden sürdürülebilir olamadığı sorusunun cevapları aranmıştır.