Kavram Haritasına Temellendirilerek Verilen Pediatri Hemşireliği Dersinin Etkileri: Randomize Kontrollü Çalışma


Turan F. D.

Sağlık ve Toplum, cilt.35, sa.2, ss.123-133, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 35 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Sağlık ve Toplum
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.123-133
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Kavram haritasına temellendirilerek verilen Pediatri Hemşi- reliği dersinin öğrenci hemşirelerin eleştirel düşünme, yaşam boyu öğrenme, öz yeterlilik, problem çözme becerilerine etkisini değer- lendirmektir. Gereç ve Yöntem: Bu dersin içeriği ve müfredatı araştırmacı tara- fından geliştirilmiştir. Dersler ve veri toplama yüz yüze gerçekleşti- rilmiştir. Araştırmanın örneklemini 72 öğrenci oluşturmuştur. Katı- lımcılar rastgele iki gruba (Eğitim-Kontrol Grubu) ayrılmıştır. Her iki grupta da eğitimden önce ön-test, eğitimden sonra son-test, üç ay sonra ise izlem yapılmıştır. Bulgular: Eğitim grubunun “Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Envanteri”, “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilim Ölçeği” ve “Öz-Yeter- lik-Yeterlik Ölçeği” puanları kontrol grubuna göre anlamlı dere- cede yüksektir (p<0,05). Kavram haritasına temellendirilmiş Pedi- atri Hemşireliği dersini alındıktan sonra eğitim grubunda gruplar arasında ve ölçümler arasında anlamlı fark gözlenmiştir (p<0,05). Ancak sadece Kişilerarası Problem Çözme Envanteri puanlarında gruplar ve ölçümler arasında anlamlı fark yoktur (p>0,05). Sonuç: Pediatri hemşireliği dersinin kavram haritasına temellendi- rilerek verilmesi hemşirelik öğrencilerinin yetiştirilmesinde etkili bir yöntemdir. Eleştirel düşünme, yaşam boyu öğrenme ve öz-yeterlik becerilerini geliştirdiği belirlenmiştir.
Aim: To evaluate the effects of the Pediatric Nursing course based on concept mapping on the critical thinking, lifelong learning, self-sufficiency and problem-solving skills of student nurses. Material and Methods: The content and curriculum of this course were developed by the researcher. The lessons and data collection were conducted face to face. The sample of the study consisted of 72 students. The participants were randomly divided into two groups (Training-Control Group). In both groups, a pre-test was administered before the training, a post-test was administered after the training, and a follow-up was administered three months later. Results: The scores of the training group in the “California Critical Thinking Disposition Inventory”, “Lifelong Learning Disposition Scale” and “Self-Efficacy-Competence Scale” were significantly higher than the control group (p<0.05). After taking the Pediatric Nursing course based on concept mapping, a significant difference was observed between the groups and between the measurements in the training group (p<0.05). However, there was no significant difference between the groups and measurements only in the Interpersonal Problem Solving Inventory scores (p>0.05). Conclusion: Delivering the pediatric nursing course based on the concept map is an effective method in educating the nursing students. The use of concept maps improves nurses’ critical thinking, lifelong learning, self-efficacy skills.