ENGELLİLİK KURAMI VE EDEBİYAT ARAŞTIRMALARINDA KULLANIMI ÜZERİNE


Creative Commons License

Arıkan A., Cihantimur T.

8. ULUSLARARASI HALİÇ MULTİDİSİPLİNER BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Aralık 2024, cilt.1, ss.272-281

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.272-281
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde engellilik ve engelli bireylerin topluma katılımı bugün bütün devletlerin ve

kurumların işleyişlerine etki eden olan önemli bir gündem maddesidir. Daha çok çıkarılan yasa

ve yönetmeliklerle engellilerin iş dünyasına, eğitim yaşamına ve belediyecilik ve kamusal alan

boyutlarında toplumsal ve çevresel yaşama katılımını sağlanmasının amaçlandığı günümüzde

hükümetler engelli bireylerin ulaşım, yerleşim ve sağlık hizmetlerinden yararlanmaları gibi

hususlarda çalışmalar yapmaktadır. Bütün bu olumlu çaba ve onun getirdiği değişimlere karşın,

engellilik salt yasalar boyutunda ele alınması gereken bir gerçeklik değildir. Toplumbilim ve

eğitim araştırmalarının da ortaya koyduğu gibi engellilik yasa ve yönetmeliklerde olduğu kadar

bireysel ve toplumsal zihniyette de değişiklikler yapılmasını gerektiren çok boyutlu bir olgudur

ve sadece sosyoloji, eğitim, hukuk ve ilahiyat gibi alanların değil edebiyat ve kültür

çalışmalarının da gündeminde bulunması gereken çarpıcı bir çalışma alanıdır. Bu çalışmada da,

edebiyat ve engellilik ilişkisi kuramsal olarak ele alınmaktadır. Mevcut alan yazının taranması

ve derlenen kuramsal bilgilerin “Engellilik Kuramı nedir?” sorusuna yanıt vermesi çalışmanın

temel amacıdır. Çalışma, ikincil olarak, “Engellilik Kuramı edebiyat araştırmalarında nasıl

kullanılır?” sorusuna yanıt aramaktadır. Bu soruya yanıt vermek için de, ulusal ve uluslararası

alanyazının taranması ile edilen ilgili bilimsel çalışmalar sınıflandırılmakta ve örnek

uygulamalar ülkemiz araştırmacılarına fikir vermesi ve benzer araştırmaları planlayabilmeleri

amacıyla önerilmektedir. Sonuç olarak bu çalışmada Engellilik Kuramının tanımlanmasının

ardından, edebi eser incelemelerinde Engellilik Kuramının kullanıldığı çalışmalar

sınıflandırılarak uygun alt başlıklar halinde araştırmacıların hizmetine sunulmaktadır.

Disability and the participation of individuals with disabilities in society constitute a significant

agenda item for all governments and institutions today. Today, efforts are increasingly made to

enact laws and regulations to facilitate the integration of individuals with disabilities into the

workforce, educational life, and public and environmental spheres, including municipal

services. Governments are undertaking initiatives to ensure access to transportation, housing,

and healthcare services for individuals with disabilities. Despite these positive efforts and the

transformative changes they have brought, disability is not a reality that can be addressed solely

through legislation. As demonstrated by studies in sociological and educational research,

disability is a multidimensional phenomenon that requires changes not only in legal frameworks

but also in mindsets at individual and societal levels. It is a striking area of study that deserves

attention from fields like sociology, education, law, theology, literature, and cultural studies. This study primarily approaches the relationship between literature and disability from a

theoretical perspective. Its primary aim is to review the existing literature and compile

theoretical insights to answer the question, “What is Disability Theory?” The study's secondary

objective is to explore the question, “How can Disability Theory be applied in literary

research?” The analysis classifies relevant scientific works by reviewing national and

international literature to address this question. It proposes sample applications to inspire

researchers in our country and assist them in planning similar studies. In conclusion, after

defining Disability Theory, the study categorizes research that employs Disability Theory in

analyzing literary works. These findings are presented under appropriate subheadings to serve

as a resource for researchers.