İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Öğretmenlere Yönelttikleri Yıldırma Davranışları ve Bu Davranışların Nedenleri


SABANCI A., Şekerci R.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.31, ss.18-48, 2014 (Hakemli Dergi)

Özet

Çalışmanın amacı ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlere yönelttikleri yıldırma davranışlarının
belirlenmesi ve bu davranışların nedenlerine ilişkin görüşlerin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma nitel araştırma
desenlerinden olgubilim (phenomenology) desenindedir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme
kullanılmış, veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Çalışma grubunun
belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Çalışma gurubu Antalya ili Korkuteli
ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 10 yönetici ve 10 öğretmenden oluşmuştur. Araştırmada
görüşmelerden elde edilen veriler NVivo 9 nitel analiz programından yararlanılarak içerik analizine tabi
tutulmuştur. Sonuçlara göre yıldırma davranışları, derslikleri eğitim-öğretime hazırlama, eğitim-öğretim durumu,
kişisel ve mesleki gelişim ile yönetim ve çevre ilişkilerini içeren bir çeşitlilik göstermektedir. Yıldırma
davranışlarının ortaya çıkmasına neden olarak gösterilmiş olan özellik veya durumlar, kişisel veya örgütsel
büyüklükte alınabilecek önlemler açısından yol gösterici olarak değerlendirilebilir.

 

 

The purpose of this study was to determine primary school managers? mobbing behaviours to teachers
and to explore the reasons of these behaviours. This research was based on phenomenological approach which is
a qualitative research design. The data were gathered by qualitative interviewing using standardized open-ended
interviews. The study group in the research was determined by maximum variation sampling. The sample
consisted of 10 primary school teachers and 10 managers from primary schools located in Korkuteli, Antalya.
The data were analysed through content analysis using NVivo software. Mobbing behaviours seem to be stated
about personal and professional development issues, the process of preparing their classrooms to instruction, the
process of instruction and in their relations with management and environment. The findings are significant in
that they allow the practitioners and theoreticians to set new theories and applications at personal and
organizational level.