International Conference on Social Science and Education Research, Antalya, Türkiye, 29 - 31 Ekim 2015, cilt.-
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARINA GÖRE MATEMATİK DERSİNİN NEDEN ZOR ALGILANDIĞINA YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ
Muhammet Katipoğlu1 Bilal ÖNCÜ2
1Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Araştırma Görevlisi
2Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Araştırma Görevlisi
ÖZET
Türkiye’de matematik dersinin zor olduğuna dair yaygın bir kanı yerleştiği gözlemlenmektedir (Başar,Ünal ve Yalçın,2001). Öğrencide, bu zor kanısının oluşmasında çevre, aile, öğretmen vb. etkenlerin neden olduğu söylenebilir (Başar, 2001). ‘Matematik en zor derslerden biridir. Öğrenciyken, özellikle matematik derslerinden çok korkardım.’ gibi düşünceler dünyanın her yerinde sık sık karşılaşılabilecek türden görüşlerdir. Ülkemizde ve dünyada binlerce öğrencinin matematik dersini sevmediği, matematikle ilgili kaygılarının olduğu ya da matematikten korktuğu bilinmektedir (Işık, Çiltaş ve Bekdemir, 2008). Bunun altında yatan nedenlerden bazıları; “matematiğin gerçekten zor olmasından mı, yoksa sayılarla uğraşmanın zorluğundan mı veya içerisinde matematik sorularının olduğu sınavlarda alınan notların düşük olmasından mı, öğrencilerin yeteri kadar çalışmamasından mı, çevrenin ve eğitimcilerin, öğrencilerin matematik öğrenmelerindeki rollerinden mi kaynaklandığı” düşünülmektedir.
Bu araştırmada Sosyal Bilgiler öğretmeni adaylarının matematik dersini algılamadaki zorluğunun nedenlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda bilimsel araştırma yöntemlerinden nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma özel durum çalışması kapsamında gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve geçerlik çalışması yapılmış olan yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 5’er öğrenciden oluşan toplam 15 kişi oluşturmaktadır.Görüşmelerin analizinde NVIVO programı kullanılmıştır.Çalışmadan elde edilen veriler kullanılarak Sosyal Bilgiler Öğretmeni adaylarına göre matematik dersinin zorluk sebepleri, bu sebepler arasındaki ilişkiler tartışılacaktır. Matematik dersi deyince “zor” algısının ortadan kalkması için gerekli olan öneriler sunulacaktır.
Anahtar Kelimeler: Matematik, Zorluk, Eğitim Fakültesi, NVIVO Programı, Sosyal Bilgiler
STUDENTS’ VIEWS TOWARDS THE REASON WHY MATHEMATICS IS HARDLY BEING PERCEIVED ACCORDING TO SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES
Muhammet Katipoğlu1 Bilal ÖNCÜ2
1 Research Assistant, Akdeniz University Faculty of Education, Department of Elementary Education
2 Research Assistant, Amasya University Faculty of Education, Department of Elementary Education
ABSTRACT
It is observed in Turkey that there is a widespread belief about mathematics to be a difficult course (Başar, Ünal & Yalçın,2001). It could be said that factors like environment, family, and teachers so on cause this belief to occur (Başar, 2001). “Mathematics is one of the most difficult courses. When I was a student, I was especially terrified of mathematics.” These kind of opinions are frequently encountered all over the world. It is known that in our country and in the world thousands of students do not like the mathematics, they have concerns about it and they afraid of it (Işık, Çiltaş & Bekdemir, 2008). Some of the underlying causes are thought to be: “Is the mathematics is really hard, difficulty of dealing with the numbers, grades of the courses containing math questions are low, the students do not study enough, environment and educators or students' roles in mathematics learning.”
In this study it is aimed to determine the reasons of social studies teacher candidates having difficulties in perceiving the mathematics. For this purpose qualitative research method was used. The study was carried out under a special case study. Semi-structured interview technique was used as data collection instrument which was prepared and validity analysis were made by researchers. A total of fifteen people consisting of five students from each classrooms which are second, third and fourth constitute the sample group who study in Akdeniz University Faculty of Education, Social Studies Teacher Education. NVivo software is used to analyze the interview. With the help of data obtained from the study the reasons of difficulty in mathematic courses according to social studies teacher candidates and the relationship among these reasons will be discussed. The proposals that are required to eliminate the perception of “difficult” about mathematics will be presented
Key words: Mathematics; Difficulty; Faculty of Education; NVIVO Application; Social Studies