TÜRKİYE’DE YAPILAN DOĞAL REKLAM KONULU TEZLER ÜZERİNE DOKÜMAN ANALİZİ


Adalı G.

INTERNATIONAL PARIS CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES - IX, Paris, Fransa, 25 - 27 Ağustos 2023, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Paris
  • Basıldığı Ülke: Fransa
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeni bir kavram olan doğal reklam, çevrimiçi haber yayıncılığı kapsamında, belli bir ücret karşılığında müşterinin talebi üzerine hazırlanan, yazı karakteri, sunumu ve işlevselliği açısından haber içeriğine benzeyen reklam modeli olarak tanımlanabilir. Markanın mesajının kullanıcıların mecra üzerinde ilgilendiği içeriklere, içeriğin doğallığını bozmayacak şekilde eklemlenmesi ile hazırlanan doğal reklamlar, markaların hikayelerini eğitici ve eğlendirici şekilde tüketiciye anlatmakta ve kullanıcı ile marka çift taraflı bir iletişim kurmayı amaçlamaktadır. Türkiye’de hızla yaygınlaşan doğal reklamlar çoğunlukla liste, test, makale, video prodüksiyonlar, infografik, interaktif sayfalar ve özel projeler gibi farklı içerik modellerinde uygulanmaktadır. İlk olarak 2014 yılında Amerika’da bir dijital reklam türü olarak ortaya çıkan doğal reklamlar ülkemizde de hızla yaygınlık kazanmıştır. Bu durum akademinin de ilgisinden kaçmamış ve oldukça kısa tarihine karşın doğal reklam üzerine Yök Tez Taramada yapılan araştırmada 15 adet lisansüstü teze ulaşılmıştır. Bu sayı bu kadar yeni bir reklam türü için oldukça dikkat çekicidir. Bu çalışmada doğal reklamın tezlerde nasıl ele alındığı, en çok hangi yöntemlerle çalışıldığı ve hangi bölümlerde bu çalışmaların tamamlandığı gibi soruların cevapları aranacaktır. Çalışmanın en temel amacı yeni bir tür olarak doğal reklamın Türk akademisinde kendisine nasıl yer bulduğunun ortaya konulmasıdır. Çalışmada konunun doğasına uygun olduğu düşünülen doküman analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda ilerleyen günlerde doğal reklam çalışmalarının sektörler paralel olarak akademide de artarak devam edeceği düşünülmektedir; ayrıca doğal reklamın kendi içerisinde türlere ayrılarak çevrimiçi reklamcılık alanına önemli katkılar sunacağı ön görülmektedir.

Keyword: Doğal (Native) Reklam, Lisansüstü Tezler, Doküman Analizi.