INTERNATIONAL PARIS CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES - IX, Paris, Fransa, 25 - 27 Ağustos 2023, ss.1-2
Yeni
bir kavram olan doğal reklam, çevrimiçi haber yayıncılığı kapsamında, belli bir
ücret karşılığında müşterinin talebi üzerine hazırlanan, yazı karakteri, sunumu
ve işlevselliği açısından haber içeriğine benzeyen reklam modeli olarak
tanımlanabilir. Markanın mesajının kullanıcıların mecra üzerinde ilgilendiği
içeriklere, içeriğin doğallığını bozmayacak şekilde eklemlenmesi ile hazırlanan
doğal reklamlar, markaların hikayelerini eğitici ve eğlendirici şekilde tüketiciye
anlatmakta ve kullanıcı ile marka çift taraflı bir iletişim kurmayı amaçlamaktadır.
Türkiye’de hızla yaygınlaşan doğal reklamlar çoğunlukla liste, test, makale,
video prodüksiyonlar, infografik, interaktif sayfalar ve özel projeler gibi
farklı içerik modellerinde uygulanmaktadır. İlk olarak 2014 yılında Amerika’da
bir dijital reklam türü olarak ortaya çıkan doğal reklamlar ülkemizde de hızla
yaygınlık kazanmıştır. Bu durum akademinin de ilgisinden kaçmamış ve oldukça
kısa tarihine karşın doğal reklam üzerine Yök Tez Taramada yapılan araştırmada
15 adet lisansüstü teze ulaşılmıştır. Bu sayı bu kadar yeni bir reklam türü
için oldukça dikkat çekicidir. Bu çalışmada doğal reklamın tezlerde nasıl ele
alındığı, en çok hangi yöntemlerle çalışıldığı ve hangi bölümlerde bu
çalışmaların tamamlandığı gibi soruların cevapları aranacaktır. Çalışmanın en
temel amacı yeni bir tür olarak doğal reklamın Türk akademisinde kendisine
nasıl yer bulduğunun ortaya konulmasıdır. Çalışmada konunun doğasına uygun
olduğu düşünülen doküman analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Yapılan
incelemeler sonucunda ilerleyen günlerde doğal reklam çalışmalarının sektörler
paralel olarak akademide de artarak devam edeceği düşünülmektedir; ayrıca doğal
reklamın kendi içerisinde türlere ayrılarak çevrimiçi reklamcılık alanına
önemli katkılar sunacağı ön görülmektedir.
Keyword:
Doğal (Native) Reklam, Lisansüstü Tezler, Doküman Analizi.