YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİ A1 A2 DÜZEYİ DERS KİTAPLARI ÜZERİNE BİR İZLENCE ÇALIŞMASI


Creative Commons License

AKBULUT S., YAYLI D.

Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.ÖZEL SAYI, sa.II, ss.35-46, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı günümüzde kullanılan Yabancı Dil Olarak Türkçe ders kitaplarının
benimsediği izlence türlerini ortaya çıkarmaktır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, özellikle temel düzeyde, en önemli ders malzemelerinden birisi ders kitaplarıdır. Ders kitaplarında yer alan ünitelerin, temaların, konuların ve dilbilgisi kurallarının hangi sırada verileceği önceden belirlenmiş olan bir izlenceye bağlıdır. Bu nedenle kullanımda olan Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarının takip ettikleri izlence türlerinin belirlenmesi önemlidir. Ancak Yabancı Dil Olarak Türkçe ders kitaplarında izlence türlerini belirlemeye yönelik bir çalışma yoktur. Bu çalışmada beş ders kitabı setinden A1-A2 düzeyi kitapları incelenmiş ve bu kitapların çoğunlukla kavramsal-işlevsel izlenceyi benimsedikleri görülmüştür. Bu bulgu çağdaş iletişimsel yaklaşımların Türkçe öğrenme ortamlarını etkilediğini göstermektedir. Ayrıca bazı kitaplarda ek olarak yapısal ve beceriye dayalı izlencelerin de varlığı gözlenmiştir.
Anahtar sözcükler: Yabancı dil olarak Türkçe; izlence; ders kitapları.

This study aims to analyze the syllabus types of different textbooks. Textbooks areone of the basic and most important materials in teaching Turkish as a foreign language, especially at thebeginning level. The ordering of the units, themes and subject matters in the textbooks depend on thesyllabus. For this purpose, determining the type of syllabus adopted by the textbook is significant.However, no research has been conducted on the types of syllabus designs of the Turkish as a foreignlanguage textbooks. In the study five sets of Turkish language books were analyzed to find that theymostly adopted a notional-functional syllabus. This finding proves that communicative language teachinginfluences the settings of Turkish as a foreign language. In addition to the notional-functional syllabus,structural and skill based syllabuses were detected in two sets of books.

Keywords: Turkish as a foreign language, syllabus, textbooks