Yorum Basın Yayın, Ankara, 2010
Bu araştırma, Bologna süreci çerçevesinde Avrupa’da yüksek eğitim ve öğretim sistemindeki dönüşümü irdelemekte, Avrupalılaşma olgusunu genişletmekte ve derinleştirmektedir. Çalışma kabuk değiştirme sürecinin ilk on yılını (1999-2009) analiz etmekte, belgeleme ve çözümleme ile 2020 öncesinin temel dönüm noktalarını saptamaktadır. Yapısal değişimin somut olarak gözlenebildiği Türk ve Alman Yüksek öğretim sistemlerinin Avrupalılaşma yönünde
Gelişiminin derinliği vee yaygınlığını ortaya koymaktadır.
Thıs study reviews and discusses the transformation of national higher educaation systems in Europe in the Bologna process. The education systems of Continental Europe arae undergoing a process of Europeanization. Thus, this study has the of documenting and analyzing the first decade of this process (1999-2009) and of underlining the milestones fort he planned period until 2020. The analysis of both the Turkish and the German higher education systems illusrate well the depth and breadth of this pan-European transformation of higher education systems, which have taken concrete forms at their respective national levels.