Ortaokul Öğrencilerinin Okul, Öğretmen ve Öğrenci Kavramları Üzerine Metaforik Algıları


Creative Commons License

AKKAYA N., ÖZDEMİR E. E., AKBULUT S., ÇIVĞIN H.

I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu- USEAS2017, Antalya, Türkiye, 24 - 26 Nisan 2017, ss.342-354

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.342-354
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

lar yoluyla tespit etmek ve ortaokul öğrencilerinin “okul, öğretmen ve öğrenci” kavramları üzerine algılarının öğrenim gördükleri okul türü ve öğrencilerin sınıf düzeyleri açısından ne gibi farklılıkların oluştuğunu ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında ortaokulda okuyan 331 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin “okul, öğretmen ve öğrenci” kavramlarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirtmeleri istenmiştir. Araştırmanın verileri, öğrenciler için hazırlanan ve ilk bölümde demografik bilgilerin yer aldığı ve ikinci bölümde “benim için okul...; çünkü...” , “benim için öğretmen…; çünkü…” ve "benim için öğrenci...; çünkü..." şeklinde tümce tamamlama üzerine kurulu bir form aracılığıyla bulgulanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile incelenerek sınıflandırılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, sınıf düzeyi yükseldikçe olumsuza dönen bir eğitim algısı olduğu, köy okulu öğrencilerinin algılarının somut kavramlar üzerinden şekillendiği, şehir merkezi okulu öğrencilerinin algılarında soyut kavramların daha fazla görüldüğü öne çıkmaktadır. Elde edilen sonuçların, “okul, öğretmen ve öğrenci” gibi okulun temel ögelerini oluşturan kavramlar üzerinden öğrencilerin okula ve öğretmene karşı tutumlarının belirlenmesi ve öğrencilerin okul ile kurduğu aidiyet bağının ortaya çıkarılması ve tüm bu sonuçların eğitim-öğretimin planlanması ve uygulanmasına katkı sağlaması açısından önemli olduğu söylenebilir.
Anahtar

This study was carried out to determine the perceptions of middle school students on the concepts of "school, teacher and student" through metaphors and to find out what kind of differences exist between the school type and the class levels of the students that secondary school students perceived on the concepts of "school, teacher and student". The study's study group is composed of 331 students in secondary school in the second half of 2016-2017 academic year. In the survey, secondary school students were asked to identify their perceptions of "school, teacher and student" through metaphors. The data of the study were prepared for the students and demographic information was included in the first part and the second part was "school for me ... because ... ","teacher for me ... because ...” and “student for me ... because ..." the sentence was detected through a form based on completion. The collected data were analyzed and classified by the content analysis technique. According to the results of the study, it is evident that there is a negative perception of education as the class level gets higher, that the perceptions of the village school students are shaped through concrete concepts, and the abstract concepts are seen more in the perceptions of the students in the city center school. It can be said that the results obtained are important in terms of determining the attitudes of the students towards the school and the teacher through the concepts that constitute the basic elements of the school such as "school, teacher and student" and finding out the relation of belonging that the students establish with the school and all these results contribute to the planning and implementation of education.