İstanbul Topkapı Üniversitesi Plato Meslek Yüksekokulu V. Mesleki Uzaktan Eğitim Kongresi, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Aralık 2022
MODA
TASARIMINDA UYGULAMALI “ÇİZİM ANLATIM YÖNTEMLERİ” DERSİNİN UZAKTAN EĞİTİMDE
KULLANIMI
Mine AYDOĞAN*
Özet.
Çizim Anlatım
Yöntemleri, diğer bir değişle Temel Sanat Eğitimi; bireyin düşünsel, sezgisel,
estetik bakış açısıyla birlikte çizime dayalı, farklı malzemelerle iki ve üç
boyutlu uygulamalar yapabilme yetisinin tohumlarının atıldığı, geliştirildiği, önemli
temel bir derstir. Öğrenme ortamlarındaki şartların uygunluğuna paralel;
eğitimcinin teknik, teknolojik, kuramsal ve uygulama yapabilme (klasik yöntem
el çizimi) yeteneklerinin mesleki alanında yeterli olması, öğrencinin bu dersi
idrak edebilmesine ve doğru uygulamalarla önermelerde bulunabilmesine katkı sağlar.
Eğitimcinin öğrenciyi motivasyon edebilme becerisi de çizim ağırlıklı olan bu
derste önemli bir yere sahiptir. Öğrencinin kapasitesine bağlı olarak,
eğitimcinin uygulama (çizim) yaptırabilme formasyonunun yeterliliğinin yanı
sıra, öğrencinin mesleğine yönelik istek ve yeteneği, sebatlı ve disiplinli
olabilme yetisiyle birlikte tutarlı hedeflerinin olması da gerekli koşullardan
bir kaçıdır. Tüm bu temel prensipler sağlandığında eğitmen ve öğrencinin birebir
karşılıklı ders yapabilmesinde herhangi bir sorun yaşanmadan bu ders icra
edilebilmektedir. Ancak bazı mücbir sebeplerden dolayı bu tür çizim ağırlıklı uygulama
derslerinin uzaktan verilmesi durumu hem eğitimci hem de öğrenci açısından özel
bir zaman süreci ve buna bağlı özel bir çalışma disiplini gerektirmektedir.
Bu
çalışmada Tekstil ve Moda Tasarımı Bölüm ve Programlarında verilen uygulama
ağırlıklı Çizim Anlatım Yöntemleri/Temel Sanat
Eğitimi dersinde, özellikle klasik yöntem el çizimi tekniklerinin uzaktan
eğitimle öğrenciye nasıl ve ne şeklide uygulattırılabileceği irdelenmiştir. Dersin
başlangıç aşamasından, iki boyutlu yüzey üzerine çizim ve farklı kâğıt boyama
tekniklerinin uzaktan eğitimle öğrenciye nasıl yaptırtılabileceği hakkında
uygulanabilir çözümler verilmiştir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden
alan yazın taraması yapılarak ve uygulamalı görsel örneklerle desteklenerek
hazırlanmıştır. Farklı bilgisayar programlarıyla uzaktan eğitimde çizim yapılabilmesi
konularına da değinilmiştir. Doğru yöntem ve teknikler kullanılarak öğrencinin uzaktan
eğitimle çizim ağırlıklı uygulama derslerinde bir nebze de olsa nasıl başarı
sağlayabileceği gösterilmiş, bu alanda öğrencinin eğitim kalitesine katkı sağlanmaya
çalışılmıştır.
Anahtar kelimeler : Çizim, Yöntem, Temel Sanat Eğitimi, Uzaktan Eğitim
*Öğr. Gör., Akdeniz Üniversitesi, Serik Gülsün Süleyman Sürat MYO, Tasarım Bölümü, Moda Tasarım Programı,
https://orcid.org/0000-0002-4532-2842