Görevsel Örgüt Yapısına Göre Düzenlenmiş Eğitim Denetimi Guruplarının Çalışmalarının Değerlendirilmesi: İstanbul Örnek Uygulaması.


Creative Commons License

KAYIKÇI K., Erol Emiroğlu S.

Milli Eğitim, cilt.43, sa.201, ss.60-82, 2014 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 43 Sayı: 201
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.60-82
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı; İstanbul ilinde yürütülen rehberlik, işbaşında

yetiştirme ve teftiş rolü olan denetmenlerin, soruşturmacı rolü olan denetmenlerin

ve araştırmacı rolü olan denetmenlerin farklı gruplar halinde yapılandırılarak,

farklı görevlerin farklı gruplarca yapılmasını esas alan denetim uygulamalarını

incelemek ve ulaşılan sonuçlar doğrultusunda denetim sisteminin

yapılanmasında yer alacak uygulayıcılara öneriler sunmaktır.

İstanbul ilinde yapılan araştırmada nitel araştırma tekniklerinden

görüşme tekniği uygulanmıştır. Görüşmede yarı yapılandırılmış görüşme

formu kullanılmıştır. Araştırmada; İstanbul ilinde görevli il eğitim denetmenleri

başkan ve yardımcılarının yanı sıra, tipik durum örneklemesi yöntemi uygulanarak

belirlenen, her üç grupta da görev yapmış on yedi il eğitim denetmeninin

görüşlerine yer verilmiştir.

İstanbul İlindeki uygulamanın olumlu yönleri; denetmenin iş doyumunu

ve motivasyonunu artırması, denetmenin uzmanlaşması, denetmenin verimliliğinin

artması, öğretmenlerin rehberlik amacıyla gelen denetmene bakış açısının

olumlu olması, denetmenin stresini azaltması, yapılan işlemlerin doğru,

etkili ve hızlı sonuçlandırılmasıdır. İstanbul İlinde ki uygulamanın olumsuz

yönleri ile ilgili araştırmaya katılan denetmenlerin çoğunluğu, uygulamanın

olumsuz yönünün olmadığı görüşündedir.

Anahtar Sözcükler: Denetmen rolleri, rehberlik, denetim, soruşturma,

araştırma

The aim of this study is first to analyze the supervision implementation

in İstanbul which has been carried out in different ways compared with the

supervision implementation of other cities by which the supervisors have been

organized in groups in relation to their differentiated duties as 1. Guidance and

counselling, on the job education and assessment, 2. Investigation and 3.

Research and secondly to develop suggestions based on the findings to the

implementers who will take part in improving the Turkish supervision system.

The data were collected by interview techniques which is one of the

qualitative methods. In the interview, semi-structured interview form was used.

In the study, in addition to the head of the supervisors and vice-chairman of

education supervision board of İstanbul province, 17 education supervisors,

who were experienced in all three types of groups were also interviewed in

order to illustrate a typical situation

The findings show that the positive aspects of the implementation in

Istanbul were to enhance job satisfaction and motivation of supervisor, provide

specialization, increase the productivity of supervisor the guidance and counselling,

make the viewpoint of teacher about the supervisor whose mission was

guidance and counselling positive, reduce the stress of supervisor, having operations

concluded accurately, effectively and quickly. The majority of the supervisors

who have participated in the study reported that there were not any negative

aspects of the implementation in Istanbul.

Key Words: The Roles of Supervising, Guidance and Counselling,

Supervising, Investigation, Research