Milli Eğitim, cilt.43, sa.201, ss.60-82, 2014 (Scopus)
Bu araştırmanın amacı; İstanbul ilinde yürütülen rehberlik, işbaşında
yetiştirme ve teftiş rolü olan denetmenlerin, soruşturmacı rolü olan denetmenlerin
ve araştırmacı rolü olan denetmenlerin farklı gruplar halinde yapılandırılarak,
farklı görevlerin farklı gruplarca yapılmasını esas alan denetim uygulamalarını
incelemek ve ulaşılan sonuçlar doğrultusunda denetim sisteminin
yapılanmasında yer alacak uygulayıcılara öneriler sunmaktır.
İstanbul ilinde yapılan araştırmada nitel araştırma tekniklerinden
görüşme tekniği uygulanmıştır. Görüşmede yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Araştırmada; İstanbul ilinde görevli il eğitim denetmenleri
başkan ve yardımcılarının yanı sıra, tipik durum örneklemesi yöntemi uygulanarak
belirlenen, her üç grupta da görev yapmış on yedi il eğitim denetmeninin
görüşlerine yer verilmiştir.
İstanbul İlindeki uygulamanın olumlu yönleri; denetmenin iş doyumunu
ve motivasyonunu artırması, denetmenin uzmanlaşması, denetmenin verimliliğinin
artması, öğretmenlerin rehberlik amacıyla gelen denetmene bakış açısının
olumlu olması, denetmenin stresini azaltması, yapılan işlemlerin doğru,
etkili ve hızlı sonuçlandırılmasıdır. İstanbul İlinde ki uygulamanın olumsuz
yönleri ile ilgili araştırmaya katılan denetmenlerin çoğunluğu, uygulamanın
olumsuz yönünün olmadığı görüşündedir.
Anahtar Sözcükler: Denetmen rolleri, rehberlik, denetim, soruşturma,
araştırma
The aim of this study is first to analyze the supervision implementation
in İstanbul which has been carried out in different ways compared with the
supervision implementation of other cities by which the supervisors have been
organized in groups in relation to their differentiated duties as 1. Guidance and
counselling, on the job education and assessment, 2. Investigation and 3.
Research and secondly to develop suggestions based on the findings to the
implementers who will take part in improving the Turkish supervision system.
The data were collected by interview techniques which is one of the
qualitative methods. In the interview, semi-structured interview form was used.
In the study, in addition to the head of the supervisors and vice-chairman of
education supervision board of İstanbul province, 17 education supervisors,
who were experienced in all three types of groups were also interviewed in
order to illustrate a typical situation
The findings show that the positive aspects of the implementation in
Istanbul were to enhance job satisfaction and motivation of supervisor, provide
specialization, increase the productivity of supervisor the guidance and counselling,
make the viewpoint of teacher about the supervisor whose mission was
guidance and counselling positive, reduce the stress of supervisor, having operations
concluded accurately, effectively and quickly. The majority of the supervisors
who have participated in the study reported that there were not any negative
aspects of the implementation in Istanbul.
Key Words: The Roles of Supervising, Guidance and Counselling,
Supervising, Investigation, Research