Toplum ve Bilim, sa.133, ss.247-280, 2015 (Hakemli Dergi)
Kültürel Hepçiller: Ne Seçkin ne Sıradan, Sadece Olağan!
Türkiye Televizyonunda İzleyici Beğenilerinin Analizi
Özet: Televizyonu izleyiciye mesaj ileten bir aygıt olarak tartışmaktan ziyade, gerçekliğin ve sınıfların inşasındaki işlevselliğini kavramak için, etki, alımlama ve belirlenim meselelerinin ötesinde analizlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu makalede, Bourdieucü bir perspektifle, televizyon alanında gerçekleşen kültürel tüketim pratiği tartışılarak, beğeni (taste) ve haz (enjoyment) arasındaki sembolik çatışma, yani kültürlü olanla sıradanın karşıtlığı analiz edilmektedir. Elde edilen bulgulara göre, Türkiye televizyonunda beğeniler, basitçe seçkin ya da sıradan olarak, iki cepheye ayrılmaz. Bunun yanında, Türkiye televizyon alanında hepçil-tekçil tezinin varlığına dair ipuçları da bulunmaktadır.
Anahtar kelimeler: Beğeni, alan, televizyon, Bourdieu, Türkiye
Cultural Omnivoreness: Just Middlebrow!
An Analysis of the Taste of Audiences in the Television Field in Contemporary Turkey
Abstract: Beyond discussing its use as a device for conveying messages to the audience and its impact or reception, analysis of the role of television in the construction of reality and of social classes is needed. In this paper, within the framework of Bourdieu’s theory of taste, while cultural consumption practices in the field of television in Turkey are addressed, a detailed analysis of the symbolic conflict between the concepts of taste and enjoyment and highbrow and lowbrow classes are discussed. As a result of the analysis, it can be concluded that taste is not simply divided into two distinct sides, namely highbrow or lowbrow. Rather, there is strong evidence of omnivore and univore thesis in the theory of taste in the field of Turkish television.
Keywords: Taste, field, television, Bourdieu, Turkey