Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.14, sa.26, ss.21-37, 2022 (Hakemli Dergi)
Öz
Siyasal etik kavramı, uygun davranış
biçimlerinin ve topluluk için iyi olan iş ve eylemlerin kamusal alan içine
dahil edilmesini ifade etmektedir. Jürgen Habermas ise, geliştirdiği söylem
etiği teorisi ile birlikte, söylemin siyasal ve etik boyutunu tartışarak,
müzakereci bir etik teorisi geliştirmiştir. Bu çalışmada söylem etiği teorisi,
siyasi aktör ve kurumlar perspektifinden ele alınmış ve etik davranış ilkeleri
“Avrupa Birliği Başkanlığı Etik Davranış İlkeleri ile Etik Komisyonu Çalışma
Usul ve Esaslarına İlişkin Yönerge” örneği üzerinden tartışılmıştır. Örnek
olarak seçilen yönerge, “Kamu
Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik” baz alınarak incelenmiş ve bu doğrultuda siyasal etik kavramının
yasal düzenlemelerle birlikte değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın amacı, siyasi kişi
ve kurumlarla-yurttaş arasındaki siyasal etik ilişkisini söylem etiği teorisi
üzerinden incelemektir. Söylem etiği teorisinin, kamusal alan içindeki etik
davranış ilkeleriyle olan bağlantısının, yukarıda ifade edilen yönerge örneği
kapsamında ele alınması ve söylem etiği teorisi kapsamında siyasal etik
davranış ilkelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda söylem
etiği teorisiyle, kamusal alan içindeki etik davranış ilkelerine yönelik olarak
sunulabilecek önerilerin ortaya koyulması hedeflenmiştir. Çalışma, siyasal etik
davranış ilkelerinin söylem etiği teorisiyle birlikte yasal düzlemde ele
alınması durumunda, etik ilkelerin yurttaş üzerinde de etkili olarak müzakereci
demokrasi ortamının mümkün kılınmasına katkıda bulunabileceği tespiti üzerinde
durmuştur.
Anahtar Kelimeler:
Siyasal Etik, Söylem Etiği, Habermas, Kamusal Alan
Abstract
The concept of political ethics refers to the inclusion of appropriate
behavior patterns and good deeds and actions in the public sphere. Jürgen
Habermas, on the other hand, developed a deliberative theory of ethics by
discussing the political and ethical dimensions of discourse, together with his
theory of discourse ethics. In this study, the theory of discourse ethics is
discussed from the perspective of political actors and institutions, and
ethical behavior principles are discussed through the example of the
"Ethical Behavior Principles of the Presidency of the European Union and
the Directive on the Working Procedures and Principles of the Ethics
Commission". The directive, which was chosen as an example, was examined
on the basis of the "Regulation on Principles of Ethical Behavior for
Public Officials and Application Procedures and Principles", and in this
direction, it was aimed to evaluate the concept of political ethics together
with legal regulations. The aim of the study is to examine the
political ethics relationship between political persons and institutions and
citizens through the theory of discourse ethics. It is aimed to deal with the
connection of the theory of ethics of discourse with the principles of ethical
behavior in the public sphere, within the scope of the above-mentioned
directive example, and to evaluate the principles of political ethical behavior
within the scope of the theory of ethics of discourse. In this direction, with
the theory of ethics of discourse, it is aimed to put forward suggestions that
can be presented for ethical behavior principles in the public sphere. The study focused on the determination that if the principles of political
ethical behavior are handled on a legal level together with the theory of
ethics of discourse, ethical principles contribute to the enabling of a
deliberative democracy environment effectively on citizens.
Anahtar Kelimeler:
Political
ethics, Ethics of discourse, Habermas, Public Sphere