IV. BASKENT INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIDISCIPLINARY STUDIES, Ankara, Türkiye, 4 - 08 Ağustos 2023, ss.33-34
Reklamcılık sektörü son yıllarda, özellikle web, sosyal medya ve mobil
iletişim teknolojilerinin yükselen potansiyellerinin de etkisiyle bir yeniden
yapılanma süreci geçirmektedir. Yeni dijital teknolojinin etkisi sektörde
ağırlığını her geçen gün hissettirirken, geleneksel üretim ve dağıtım
süreçlerinin yanı sıra tüketicilerin medya tüketim alışkanlıklarını da değişime
uğratmaktadır. Bu durum, reklam ajanslarının yeniden yapılanarak ve yeni
beceriler ve teknikler geliştirerek bu yeni gerçekliğe ve dijitalleşen
tüketiciye ulaşma noktasında daha yaratıcı ve hızlı çözümler sunmalarını
gerektirmektedir. Dijital kültürde meydana gelen bu değişimler her ne kadar
yenilikler barındırıyor olsa da reklamcılığın temel dinamikleri önemini
korumaktadır. Bu noktada reklam profesyonellerinin çok yönlü olması beklenirken
stratejik, yaratıcı ve indirgeyici iletişim becerilerini, daha önce gerekli
olmayan teknoloji ve teknik kanallar anlayışıyla harmanlamaya çalışmaları
gerekmektedir. Kullanıcıların reklam içeriklerinin üretim sürecinde var olma,
katkı sağlama süreçleri de değişmektedir. Dijital reklamcılığın yer aldığı
internet teknolojisinin doğası gereği kullanıcıyla etkileşimli bir ileti
akışının söz konusu olduğu, kullanıcının içeriklere yorum yapmanın ötesinde
içeriklerin oluşturulmasında söz hakkına sahip olduğu günümüzde, yapay zekâ
teknolojileri ışığında geliştirilen yeni reklam uygulamaları markalar
arasındaki rekabetin ve teknolojik iş birliğinin güçlenmesine neden olmaktadır.
Dijitalleşme reklamcılık endüstrisinde kuralları baştan yazarken, reklam
ajansları varlıklarını nasıl sürdürecektir? Bu sorunun cevabının arandığı
çalışmada klasik reklam ajanslarının genel yapısı ile son yıllarda gelişmelere
paralel olarak değişen yapısı karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Reklamcı
ile reklamveren arasındaki ilişkinin dijitalleşerek tüketicilerin de dâhil
olduğu bir yapıya evrildiği ve tüketicilerin dijital ayak izi üzerinden dijital
reklam ajansları çeşitli şekillerde hedefleme yapabilme olanakları ile klasik
reklam ajanslarından farklılaştığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Dijitalleşme, Dijital reklam, Reklam ajansları, Dönüşüm.