DİJİTAL DÜNYADA REKLAM AJANSLARININ VAR OLMA SAVAŞI


Creative Commons License

Adalı G.

IV. BASKENT INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIDISCIPLINARY STUDIES, Ankara, Türkiye, 4 - 08 Ağustos 2023, ss.33-34

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.33-34
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Reklamcılık sektörü son yıllarda, özellikle web, sosyal medya ve mobil iletişim teknolojilerinin yükselen potansiyellerinin de etkisiyle bir yeniden yapılanma süreci geçirmektedir. Yeni dijital teknolojinin etkisi sektörde ağırlığını her geçen gün hissettirirken, geleneksel üretim ve dağıtım süreçlerinin yanı sıra tüketicilerin medya tüketim alışkanlıklarını da değişime uğratmaktadır. Bu durum, reklam ajanslarının yeniden yapılanarak ve yeni beceriler ve teknikler geliştirerek bu yeni gerçekliğe ve dijitalleşen tüketiciye ulaşma noktasında daha yaratıcı ve hızlı çözümler sunmalarını gerektirmektedir. Dijital kültürde meydana gelen bu değişimler her ne kadar yenilikler barındırıyor olsa da reklamcılığın temel dinamikleri önemini korumaktadır. Bu noktada reklam profesyonellerinin çok yönlü olması beklenirken stratejik, yaratıcı ve indirgeyici iletişim becerilerini, daha önce gerekli olmayan teknoloji ve teknik kanallar anlayışıyla harmanlamaya çalışmaları gerekmektedir. Kullanıcıların reklam içeriklerinin üretim sürecinde var olma, katkı sağlama süreçleri de değişmektedir. Dijital reklamcılığın yer aldığı internet teknolojisinin doğası gereği kullanıcıyla etkileşimli bir ileti akışının söz konusu olduğu, kullanıcının içeriklere yorum yapmanın ötesinde içeriklerin oluşturulmasında söz hakkına sahip olduğu günümüzde, yapay zekâ teknolojileri ışığında geliştirilen yeni reklam uygulamaları markalar arasındaki rekabetin ve teknolojik iş birliğinin güçlenmesine neden olmaktadır. Dijitalleşme reklamcılık endüstrisinde kuralları baştan yazarken, reklam ajansları varlıklarını nasıl sürdürecektir? Bu sorunun cevabının arandığı çalışmada klasik reklam ajanslarının genel yapısı ile son yıllarda gelişmelere paralel olarak değişen yapısı karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Reklamcı ile reklamveren arasındaki ilişkinin dijitalleşerek tüketicilerin de dâhil olduğu bir yapıya evrildiği ve tüketicilerin dijital ayak izi üzerinden dijital reklam ajansları çeşitli şekillerde hedefleme yapabilme olanakları ile klasik reklam ajanslarından farklılaştığı sonucuna varılmıştır.  

Anahtar Kelimeler: Dijitalleşme, Dijital reklam, Reklam ajansları, Dönüşüm.