12. Ulusal Hemsirelik Ögrencileri Kongresi, Konya, Türkiye, 19 - 21 Nisan 2013, ss.265
Hemşirelik 3. Sınıf Öğrencilerinin Çocuk Sevme Tutumları
Ayşegül İşler, Emine Efe, Vildan Apaydın, Fatma Dilek Turan
Akdeniz Üniversitesi Antalya Sağlık Yüksekokulu
Amaç: Bu çalışma çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan hemşirelik bölümü 3. sınıf öğrencilerinin, çocuklara yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Akdeniz Üniversitesi Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü 3. Sınıf Öğrencilerinin tümü (111 öğrenci), örneklemini ise araştırmanın amacı açıklandıktan sonra araştırmaya katılmayı kabul eden 103 öğrenci
oluşturdu. Araştırma 2012-2013 Öğretim Yılı Bahar Dönemi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi kapsamında gerçekleştirildi. Veri toplama aracı olarak literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan “Anket Formu” ve “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği” kullanıldı. Barnett Çocuk Sevme Ölçeği, geçerlik ve güvenirlik çalışması Duyan ve Gelbal (2008) tarafından yapılmış, 14 maddelik yedili likert tipinde bir değerlendirme aracıdır. Araştırmanın verileri, Akdeniz Üniversitesi’nin lisanslı SPSS (20.0) istatistik paket programı kullanılarak değerlendirildi. Araştırmanın yapılabilmesi için Yüksekokul Yönetimi’nden yasal izin alındı.
Bulgular: Araştırmaya katılan 103 öğrencinin % 61’i kadın, % 39’u erkek ve yaş ortalamaları 21.64±1.17 yıldı. Öğrencilerin % 86.4’ü çekirdek aile yapısına sahip, % 34’ü iki kardeş sahibi ve % 37’si ailenin ikinci çocuğu idi. % 53,4’ü en uzun süre yaşadığı yerin il merkezi olduğunu, % 37’si şuan yurtta kaldığını belirtti. Öğrencilerin % 73’ü ailesinin ekonomik durumunu, gelirin gidere eşit olduğu şeklinde belirtti. % 37’si ailesinin kendisini yetiştirme tutumunu demokratik olarak tanımladı. Öğrencilerin % 90.3’ü çocuk sahibi olmayı düşündüklerini, % 58.3’ü mezun olduğunda pediatri hemşiresi olmayı düşünmediklerini, nedeni olarak da % 10’u çocuklarla çalışamayacaklarını ifade etti. Öğrencilerin % 29’u çocuk kitapları okuduğunu ve bu öğrencilerden % 10’u en son okuduğu çocuk kitabının Cin Ali olduğunu söyledi. Öğrencilerin % 81.6’sı çocuk filmleri/çizgi film izlediğini, bu öğrencilerden % 18.4’ü Buz Devri’ni ve % 12.6’sı Pepee’yi en son izledikleri çocuk filmleri olarak ifade etti. Öğrencilerin Çocuk Sevme Ölçeği’nden toplam 64.98±9.01 puan aldıkları (min43, max84) saptandı.
Sonuç ve Öneriler:Özellikle çocuklarla çalışan sağlık profesyonellerinin çocukların fiziksel, duygusal ve sosyal gelişimsel farklılıklarını anlamaları, onlara gerekli sevgi ve ilgiyi göstermeleri gerekir. Bu bağlamda sağlık profesyonellerinin çocuklara yönelik sevgi ve tutumlarının güvenilir yöntemler ile belirli aralıklarla değerlendirilmesi son derece önemlidir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik öğrencisi, çocuk sevme, tutum