Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.5, no.2, pp.1606-1619, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Araştırmanın amacı, Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde, Amasya İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı Aile Sağlığı Merkezlerinde, Toplum Sağlığı Merkezlerinde ve İl Sağlık Müdürlüğü’nde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin sosyal adalete ilişkin görüşlerini değerlendirmek; bunun yanı sıra bu görüşlerin çeşitli değişkenlere (cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu) göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde, Amasya İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı il merkezinde bulunan Aile Sağlığı Merkezler ve Toplum Sağlığı Merkezlerinde görev yapan toplam 552 ebe ve hemşire oluşturmaktadır. Ebe ve hemşirelerin sosyal adalet ile ilgili tutum ve algılarını belirlemek amacıyla Ljubotina (2004) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlama çalışması Yıldırım (2011) tarafından yapılan Sosyal Adalet Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde ANOVA ve t- testi kullanılmıştır. Varyans analizine tabi tutulmuş anlamlı fark bulunan değişkenlerini alt düzeylerini karşılaştırmak amacıyla çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, araştırmaya katılan ebe ve hemşirelerin sosyal adalet ölçek puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<0.05). Bu sonuca göre, erkek personelin sosyal adalet ölçek puanları (29.00) kadın personelin sosyal adalet ölçek puanlarına (27.38) göre daha olumludur. Ebe ve hemşirelerin sosyal adalet ölçek puanları öğrenim düzeyi değişkenine göre de anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<.05]. Lise ve dengi düzeyinde öğrenim gören ebe ve hemşirelerin sosyal adalet ölçeği puan ortalaması en yüksek (30.02) ve yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğrenim gören ebe ve hemşireleri ise (24.91) ortalama puan ile en düşük bulunmuştur.
Sonuç: Bu araştırmada, ebe ve hemşirelerin sosyal adalet algılarının olumlu, fakat yüksek düzeyde olmadığı sonucuna ulaşıldı. Bu nedenle ebe ve hemşirelere sosyal adalete ilişkin hizmetiçi eğitim verilmesi; ebelik ve hemşirelik lisans programlarına sosyal adaletle ilgili derslerin konulması önerilebilir.