2018 “TÜRKÇE” VE “İNSAN HAKLARI, YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ” DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DİJİTAL VATANDAŞLIK BECERİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME


AKBULUT S., GERİŞ A., KILIÇ H.

ULEAD- VIII. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi, Manisa, Türkiye, 8 - 11 Mayıs 2018, ss.25

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Manisa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.25
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2018 yılında öğretim programları güncellenerek tüm programlarda ortak amaç, perspektif, değerler ve yetkinlikler bölümlerine yer verilmiştir. Bu sayede ayrı ayrı öğretim programları bütüncül bir yapıya kavuşturulmuştur. Bu yapı, hedeflenen ortak yetkinlikler ve değerler açısından farklı derslerin incelenmesine kolaylık sağlamaktadır. Öğretim programlarının çağa uygun yöntem ve bilgilerle şekillendirilmiş ve çağın becerilerini kazandıracak şekilde hazırlanmış olmaları gerekir. Bu açıdan, hayatın her alanında artan dijital teknoloji kullanımı ile birlikte karşımıza çıkan dijital vatandaşlık becerilerinin “Türkçe” dersinde dijital okuryazarlık, bilgi ve teknoloji okuryazarlığı, medya okuryazarlığı gibi başlıklarda işlenmesi; dijital hak ve sorumluluklar, dijital etik, dijital hukuk gibi başlıkların da “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi” dersi kazanımları çerçevesinde işlenmesi öğrenciler açısından önem teşkil etmektedir. Dijital vatandaşlık becerilerine sahip sorumlu bireyler yetiştirmenin önemi kapsamında ele alınan bu çalışma ile 2018 “Türkçe” ve “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi” Dersi Öğretim Programlarında dijital vatandaşlık becerileri açısından ne tür etkinliklere, önerilere yer verildiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel bir çalışma olarak desenlenen çalışmada doküman incelemesi yoluyla elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları çalışmaya konu olan iki program çerçevesinde incelenip, analiz edilerek sunulacaktır. Programların dijital vatandaşlık becerileri açısından yeterlilik durumu, çalışma sonunda ortaya konmaya çalışılacaktır. Araştırmanın çıktılarının, konu ile ilgili yapılacak olan diğer çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler : Dijital Vatandaşlık, Öğretim Programları, Beceriler