İslâm İktisat Ahlâkında Dünyaya Biçilen Değer - Eşrefoğlu Rûmî’nin Müzekki’n-Nüfûs’u Örneğinde-


Creative Commons License

Akalın İ.

Social Sciences Research Journal (SSRJ) Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, cilt.10, sa.4, ss.1030-1035, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

İktisat – ahlâk ilişkisi, hem iktisatçıların hem de felsefecilerin üzerinde kafa yordukları konulardandır. Yakınçağ
iktisat tarihinde, özellikle sanayi devrimiyle birlikte iktisat – ahlâk ilişkisi değişik bakış açılarından ele alınmaya
başlanmıştır. Modern iktisadın kurucu teorisyenlerinden Adam Smith, teorisini ortaya koyduğu kitaplarında
ekonomik gelişimin ahlakî ve entelektüel dünya üzerindeki etkisinin ne olduğu sorusuna cevaplar arar. İslâm
iktisadında ve ahlâkında dünyaya biçilen değerin, Müslümanların iktisatla ilişkilerini anlamada ve
anlamlandırmada önemli bir ölçüt olduğu görülmektedir. Türkiye’de iktisat – ahlâk ilişkisine dair önemli eserler
ortaya koymuş olan Sabri Fehmi Ülgener, tarih boyunca bütün toplumlardaki ahlâk anlayışlarının birbirleriyle tabiî
bir etkileşim içinde olduğunu ve sûfî bakış açısının Müslüman toplumların iktisadî hayatla ilişkilerini belirleyici
bir etkiye sahip olduğuna dikkat çekmektedir.
Anahtar kelimeler: İktisat, ahlâk, İslâm iktisadı, Eşrefoğlu Rûmî, Müzekki’n-Nüfûs, Dünya.