Bu çalışma, Antalya ilindeki iç ve dış mekan süs bitkileri üretiminin teknik ve ekonomik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; işletmelerin ortalama deneyim süresi 7, T yıl olup, işletmelerin %46,6'si aile şirketi özelliği taşımaktadır, işletmeler ortalama olarak 33 450 m2 arazi varlığına sahiptir. Bu alanın % 73,8'i açık alan % 15,3'ü plastik sera ve %10,9'u cam seralardan oluşmaktadır. İşletmelerin ortalama olarak dekar başına 0,4 daimi ve 0,3 geçici işçi çalıştırdıkları belirlenmiştir. İşletmelerin %53,6'sının bilgisayarlı muhasebe ve gübre enjeksiyon sistemlerine sahip olduktan, çoğunluğunun ısıtma sistemi kullandığı, buna karşın toprak (harç) sterilizasyon sistemleri, otomatik saksılama ve ekici ekipmanlarına sahip olan işletme bulunmadığı saptanmıştır. İşletmelerin %91,7'sinin öz sermaye ile kurulduğu ve işletildiği, toplam masrafların %63,6'sım değişen üretim girdi masrafları, %36,4'ünü ise sabit masrafların oluşturduğu, toplam masraflar içindeki %29,4'lük payıyla isçilik masraflarının üretim masrafları içinde ilk sırada yer aldığı belirlenmiştir. İşletmecilerin ürünlerini ağırlıklı olarak toptancıya (%40,0) ve perakendeciye (%33,3) pazarladıkları ve pazarlamada en büyük sorun olarak tahsilat ve piyasadaki güvensizliği gördükleri saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; yörede iç ve dış mekan süs bitkileri üretiminin ana sorunlarının, tür çeşitliliği ve bitki materyali temini ile sermaye yetersizliği ve pazarlama olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this study was to determine the main technical and economic characteristics of ornamental plant (indoor and outdoor) production in Antalya province. The results of the research showed that the average experience of the managers is 7.1 years and 46.6% of the investigated nurseries business structure is family ownership. The average size of the nurseries is 33 450 m2 of which 73.8% open area, 15.4% plastic house and 10.9% is glass house The nurseries use 0.4 permanent and 0.3 casual workers per decare. About 53.6% of the nurseries has computerised accounting system and fertiliser injection system and majority of the firms use heating system in their nursery. It was found that firms do not have soil sterilisation system, potting machine and automatic seeder equipment in their greenhouses. According to the research results, 91,. 7% of the nursery firms did not use credit when they were establishing their nurseries. The results showed that the largest of annual expense item in the total production expenses is labour (29.4%). Operating and fixed expenses account for 63.6% and 36.4% in the total annual expenses, respectively. The most important market channels for the nurseries were wholesaler (40.0%) and retailer (33.3%). The owner of the nurseries stated that the main problems in the ornamental crop marketing are payments for sold crops and lack of reliability. The findings of the research results showed that the most important problems in the ornamental crops in the research area are to difficulties in obtaining plant material and limited number of the species used for their production, and lack of operating capital and marketing.