https://www.isarconference.org/akdeniz, Antalya, Türkiye, 04 Aralık 2021
Tüketim
kültürünü besleyen en başat faktörlerden biri moda kavramıdır. Popüler olanın
moda olarak algılandığı 21.yüzyılda, bu kavramın somut çıktılarının en ideal
örneklerine moda ve kadın dergilerinde ulaşılmıştır. Hedef kitlesi belirli
özellikler taşısa da genel anlamda topluma ayna tutan önemli mecralardan olan
kadın dergileri, magazinleşmiş yüzleriyle aynı zamanda en önemli reklam
araçlarından biri haline de gelmiştir. Bu dönüşüm süreci dergilerin kimliğini
genel anlamda olumsuz olarak etkilemiş, içeriklerin temeli de genel olarak tüketime
yönlendirmeyle sınırlı bir hal almıştır. Bu çalışmada moda haberciliği kavramı
çerçevesinde haber- reklam ilişkisi incelenmiştir. Çalışma kapsamında 15 yıldır
Antalya’da yayın hayatına devam eden İncity Dergisi’nin moda kavramı bağlamında
yayınladığı haberlerinde tüketim algısı incelenmiştir. Çalışma İncity Dergisi’nin dijital ortamda
yayınlanan 2021 yılı son 5 aylık sayıları ile sınırlandırılmıştır. İçerik
analizi yöntemi kullanılarak hazırlanan çalışmada moda haberlerinde
haber-reklam ilişkisine odaklanılmıştır. Beş sayının bütün sayfalarında “moda”
kelimesi ve moda haberciliği kavramını içeren tüm içeriklerin dahil edildiği
araştırmada nitel ve nicel olarak derginin haber sayıları da ele alınmıştır.
Araştırma sonucunda haberlerde genellikle tüketim algısını özendiren
başlıkların kullanıldığı ve haber içeriklerinin de bu algıyı pekiştirecek yönde
inşa edildiği görülmüştür.
Anahtar
Kelimeler:
Tüketim kültürü, moda haberleri.
ABSTRACT
One
of the most dominant factors feeding the consumption culture is the concept of
fashion. In the 21st century, where the popular is perceived as fashion, the
most ideal examples of the concrete outputs of this concept have been reached
in fashion and women's magazines. Although its target audience has certain
characteristics, women's magazines, which are important channels that mirror
the society in general, have also become one of the most important advertising
tools with their tabloidized faces. This transformation process has negatively
affected the identity of the magazines in general, and the basis of the
contents has become limited to directing them to consumption in general. In
this study, the relationship between news and advertising was examined within
the framework of the concept of fashion journalism. Within the scope of the
study, the perception of consumption was examined in the news published in the
context of the concept of fashion by Incity Magazine, which has been publishing
in Antalya for 15 years. The study is limited to the last 5 months of 2021
published in the digital environment of Incity Journal. The study, which was
prepared using the content analysis method, focused on the news-advertisement
relationship in fashion news. In the research, in which all the contents
including the word "fashion" and the concept of fashion journalism
were included on all pages of the five issues, the news issues of the magazine
were also discussed in terms of quality and quantity. As a result of the research,
it has been seen that the headlines that encourage consumption perception are
generally used in the news and the news contents are built in a way that will
reinforce this perception.
Keywords: Consumer culture, fashion news.