Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları ve Tercihleri


BAYAT N., Çetinkaya G.

10. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2017, ss.41

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.41
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik düşüncelerini, algılarını ve okumayı gerçekleştirme biçimlerini belirlemektir. Betimsel nitelikli araştırmanın katılımcılarını üç farklı ilde öğrenimlerini sürdüren 529 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri 10 maddeden oluşan bir sormacayla toplanmıştır. Okumaya ilişkin alışkanlıklar, uygulamalar ve tutumlarla ilgili maddelerden oluşan sormacaya verilen yanıtların yüzde ve frekansları belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre katılımcıların %59,8'inin okumaktan haz aldığı, %46'1'inin okul dışında da okuduğu, %56,8'inin yeteri kadar okuduğunu düşündüğü saptanmıştır. Tutumlar açısından katılımcıların %50,2'sinin okumanın kızlara göre olduğu, %48,1'inin okumanın sıkıcı olduğu, %49,6'sının okumanın zor olduğu, %37,2'sinin ilgisini çeken kitap olmadığı görüşüne katılmadığı; %77,8'inin okumanın önemli olduğu, %31,2'sinin okul dışında da okuduğu görüşlerine katıldığı, %45,3'ünün kütüphaneleri sevdiği, %53,6'sının kendisine kitap armağan edilmesinden hoşlandığı belirlenmiştir. Okuma araçları bakımından katılımcıların çoğunlukla dergi (%53,9) ve çizgi roman (%50,9) okuduğu; fıkra (%57,7), öykü (%59,7) ve şiir (%59,9) türlerine yöneldiği saptanmıştır. Katılımcılar ayrıca macera (%50,5) türünü komedi, korku, polisiye gibi türlere oranla daha çok tercih etmiştir. Okumanın tercih edildiği yerler bakımından katılımcıların çoğu evde yatak odasını (%66,9), okulda sınıfı (%79) ve kamusal alanda ise seyahat ortamlarını (%49) okuma alanı olarak görmüştür. Katılımcılar okuma nedeni bakımından çoğunlukla okumanın huzur verici olduğunu (%74,7) düşünmektedir. Son olarak katılımcılar daha çok öğretmenleriyle (%67,3) okumakta ve okuma deneyimleri sonucunda edindiklerini de genellikle arkadaşlarıyla (%56,3) paylaşmaktadır. Elde edilen bu sonuçlara dayanarak okuma etkinliklerinde öğrencilerin eğilimlerinin dikkate alınması önerilmiştir.