Bursa İli Pomak Türklerinde Müzik ve Geleneksel Düğün Pratikleri


Creative Commons License

Özgül Ö., Türkan A., Paşaoğlu Yöndem S.

Müzik ve Kültür - 1 , Mustafa Öner Uzun,Uğur Doğan, Editör, Duvar Yayınları, İzmir, ss.58-78, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Duvar Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Sayfa Sayıları: ss.58-78
  • Editörler: Mustafa Öner Uzun,Uğur Doğan, Editör
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

: Pomak Türklerinin yaşadığı coğrafya Bulgaristan, Makedonya, Yunanistan ve Batı Trakya’yı kapsamaktadır. Osmanlı-Rus savaşının etkileri sebebiyle Kafkasya ve ardından Balkanlarda 1877-1878 yılları arasında başlayan göç süreci yirminci yüzyıla değin devam etmiştir. Müslüman bir topluluk olan Pomak Türkleri göç sebebiyle yaşadığı toprakları terk etmek zorunda kalmış, göç ettikleri topraklarda kültürel kimliklerini meydana getiren değerlerini bir sonraki nesle aktarmıştır. Bu anlamda, göç edilmiş illerden biri olan Bursa’nın kültürel zenginlik ve çeşitliliğine uyum sağlamış olan Pomak Türklerinin geleneksel müzik ve düğün pratikleri hem kültürleşme sürecine dahil olmuş hem de kültürel kimliğe dayalı özelliklerini korumuştur. 

Bu çalışma göç, diaspora ve kimlik ekseninde Bursa Pomak Türklerinin müzik kültürü ve geleneksel düğün pratiklerine odaklanmaktadır. Bu bağlamda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay (case study) üzerinden planlanan çalışmada, konuya ilişkin ulaşılabilen kaynakların yanı sıra kaynak kişilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde Bursa ili Pomak Türklerinin müzikal kültürü ve bu bağlamda düğün pratiklerine ilişkin betimleme gerçekleştirilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Pomak Türkleri, Düğün Pratikleri, Gelenek, Müzik Kültürü, Bursa.



The geographical area inhabited by the Pomak Turks includes Bulgaria, Macedonia, Greece, and Western Thrace. The migration process that had its genesis in the Caucasus and subsequently in the Balkans between 1877 and 1878 was perpetuated due to the repercussions of the Ottoman-Russian War, extending into the twentieth century. The Pomak Turks, a Muslim community, were compelled to depart from their homeland due to migratory pressures. In their new geographical locations, they imparted the values that had shaped their cultural identity to the succeeding generations. In this sense, the traditional music and wedding practices of the Pomak Turks, who have adapted to the cultural richness and diversity of Bursa, one of the provinces to which they migrated, have been incorporated into the acculturation process while preserving their culturally-based characteristics. The following text is intended to provide a comprehensive overview of the subject matter.

The present study focuses on the musical identity and traditional wedding practices of the Pomak Turks of Bursa in the context of migration, diaspora, and identity. In this context, the study was planned using the case study method, one of the qualitative research methods. The study involved semi-structured interviews with key informants, as well as a review of available sources on the subject. In light of the findings, a delineation of the musical identity of the Pomak Turks of Bursa and their nuptial practices within this context has been furnished.

Key Words: Pomak Turks, Wedding Practices, Tradition, Musical Culture, Bursa.