in: Eğitim Sosyal ve Beşeri Bilimlerine Multidisipliner Bakış, Etem Yeşilyurt, Editor, Güven Plus , İstanbul, pp.447-482, 2020
Öz: Kaynaştırma eğitimi, bütün öğrenenlerin haklarına, eşitliklerine,
erişim ve katılımlarına değer veren okullarda yüksek nitelikli eğitimin
karşılanması olarak algılanmaktadır. Sosyal kaynaşma ise çoğunlukla
eğitim, iş ve topluluk içerisindeki yaşam ortamlarında sosyal etkileşim
ve etkin vatandaşlık durumunu kendisine konu edinir. Kaynaştırma
eğitimi ve sosyal kaynaştırmaya yönelik alanyazın incelendiğinde bu iki
kavram arasında önemli bir bağ olduğu dikkat çekmektedir. Bununla
birlikte bu konuda yapılmış araştırmalar oldukça azdır. Bu çalışmada
kaynaştırma eğitiminden ziyade eğitim bilimleri, sosyoloji ve psikoloji
üzerinde yapılmış çalışmalar değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın amacı
engelli insanların kaynaştırma eğitimi yoluyla edindikleri kazanımları
sosyal kaynaşmaya aktarma durumlarını ilgili literatür temelinde incelemektir.
Yapılan analiz sonucunda eğitim, iş ve içerisinde yaşanılan
topluluk alanlarında kaynaştırma eğitimi ile sosyal kaynaşma arasında
bir bağın olduğuna ilişkin bazı bulgulara ulaşılmıştır. Aynı zamanda,
sosyal kaynaşmayı destekleyen ve engel oluşturan bazı faktörlere de
açıklık getirilmiştir. Açıklanan bu durumlar; özel bir ortama katılım,
mezun olduktan sonra zayıf akademik ve mesleki nitelikler, korumalı
işyerlerinde istihdam, finansal bağımlılık, daha az bağımsız yaşama fırsatları
ve zayıf sosyal çevre etkileşimi ile ilişkili bulunmuştur.