PROFESÖRLERİN ÖĞRETİM ÜYESİ YETİŞTİRME SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ


AKSU M., APAYDIN c., KASALAK G.

EKEV AKADEMİ DERGİSİ, cilt.0, sa.88, ss.349-368, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 88
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.349-368
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Profesörlerin öğretim üyesi yetiştirme sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan bu nitel araştırma, bütüncül tek durum deseniyle yürütülmüştür. Kolay ulaşılabilir ve ölçüt örnekleme yöntemleriyle bir devlet üniversitesinin farklı akademik birimlerinde görev yapan profesör doktor unvanlı 22 gönüllü öğretim üyesi, bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış bir görüşme formu üzerinde yüz yüze yapılan bireysel görüşmelerle toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, profesörlerin lisansüstü eğitim yapma kararlarında öğretim üyesinin teşviki, kişisel özelliklerinin uygunluğu, öğretim üyesi olma istekleri, yüksek düzeydeki akademik performansları, bürokratik çalışma ortamından duydukları rahatsızlık, arkadaş etkisi ve ülkenin siyasal durumunun etkili olduğu ortaya konmuştur. Katılımcılar, lisansüstü eğitim hedeflerine ulaşmak için sınavlara katılmış, yurtdışında lisansüstü eğitim almış, dil kursuna gitmiş, ders çalışmaya çok zaman ayırmış ve/veya burs alma girişimlerinde bulunmuştur. Geçmişteki lisansüstü eğitime geçiş süreci konusunda adayların yüz yüze ilişkilerle tanınması, idealist adayların lisansüstü eğitime yönelmesi ve adayın lisansüstü eğitim yapmaya lisans sürecinde karar vermesi olumlu; jüri üyelerinin tanıdığı öğrencisini tercih etmesi ise olumsuz olarak değerlendirilmiştir. Katılımcılar, öğretim üyeliği sürecinde yönetimsel baskılar, araştırma için altyapı/teknik donanım yetersizliklerinin yanı sıra kadro sıkıntıları ile karşılaşmışlardır. Lisansüstü eğitimden öğretim üyeliğine geçiş konusunda, doktora mezunlarının üniversitelerde istihdam edilememesi ve başarılı akademisyen adaylarının üniversitede tutulamaması gibi olumsuzluklara vurgu yapılmıştır. Son olarak, günümüzdeki öğretim üyesi yetiştirme sürecinde karşılaşılan engeller akademik, ekonomik, yönetimsel ve yaşamsal engeller bağlamında değerlendirilmiştir.
This qualitative research, which aims to reveal the views of professors on the process of training faculty members, was carried out with a holistic single case design. 22 volunteer faculty members with the title of professor doctor, working in different academic units of a state university, with easily accessible and criterion sampling methods, constitute the study group of this research. The data collected through face-to-face interviews on a semi-structured interview form were analyzed using content analysis technique. As a result of the research, it was revealed that the encouragement of the faculty member, the suitability of their personal characteristics, their desire to be a faculty member, their high academic performance, their discomfort with the bureaucratic working environment, the influence of friends and the political situation of the country were effective in professors' decision to pursue graduate education. Participants took exams, received postgraduate study abroad, took language courses, devoted much time to studying and / or attempted to receive scholarships to achieve their graduate study goals. It is positive that the candidates are recognized through face-to-face relations, idealistic candidates are directed to graduate education and the candidate decides to pursue graduate education during the undergraduate process; If the jury members preferred the student they know, it was evaluated as negative. Participants faced managerial pressures, inadequacies of infrastructure / technical equipment for research, as well as staff difficulties during the teaching process. Regarding the transition from graduate education to teaching staff, the negativities such as not being able to employ doctorate graduates in universities and not being able to keep successful academician candidates at the university were emphasized. Finally, the obstacles encountered in the process of training faculty members today are evaluated in the context of academic, economic, administrative and vital barriers.