Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Çatışma ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma


KAVACIK M., BALTACI F., Yıldız A.

Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, cilt.5, sa.3, ss.75-83, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.75-83
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, konaklama işletmelerinde yaşanmakta olan örgütsel çatışma ile çalışanların örgütlerine karşı 
duyduğu bağlılık arasındaki ilişkiyi belirlemek ve hangi bağlılık türünün çatışma üzerinde daha etkili 
olduğunu tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Belek bölgesinde yer alan 8 adet 5 
yıldızlı konaklama işletmesinin çalışanları ile anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Toplamda 450 işgören 
ile anket uygulaması gerçekleştirilmiş olup bunlardan sağlıklı verilere sahip olan 392 anket ile analizler 
gerçekleştirilmiştir. 58 anket ise geçerlilik ve güvenilirlik analizleri sırasında değerlendirme dışı 
bırakılmıştır. Elde edilen verilerle gerçekleştirilen faktör analizi neticesinde dört boyut elde edilmiş olup 
bunlar “duygusal bağlılık”, “devam bağlılığı”, “normatif/davranışsal bağlılık” ve “örgütsel çatışma” 
olarak isimlendirilmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda duygusal bağlılığın örgüt içi çatışmaları 
azalttığı, devam bağlılığı ve normatif bağlılığın ise arttırdığı görülmüştür. Regresyon analizi sonucuna göre 
ise örgütsel bağlılığın, örgütsel çatışmanın anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespite edilmiştir
This paper aims to determine the relationship between organizational conflict in hospitality enterprises and 
employee commitment towards their organizations and to determine which type of commitment is more 
effective on conflict. Within the scope of the study, a survey application is undertaken on 5-star hotels in 
Belek. The questionnaire has been applied to 450 employees. Statistical analysis has been made on 392 of 
them which have been found to provide usable data while the remaining 58 have been excluded at the time of 
validity and reliability analysis. As a result of factor analysis, four dimensions have been gathered and these 
have been named as “emotional commitment”, “continuity commitment”, “normative/behavioral 
commitment” and “organizational conflict”. As a result of correlation analysis, it has been found that 
emotional commitment decreases but, continuity and normative commitment increase the conflicts within the 
organization. In consequence of regression analysis, it has been established that organizational commitment 
is a significant predictor of organizational conflict.